pühapäev, 8. märts 2015

Jeremija 7/52. Jumalateenistusest.

7. peatükis seisab prohvet Jumala templi ukse ees ning püüab muuta oma kaasaegsete arusaamist jumalateenistuse olemusest. Kokkuvõttes oli etteheiteks see, et tuldi n.ö "südamerahus" Jumala kotta, mõistmata, et Jumal vaatab nende südamesse ning ei talu seal ebaõiglust ega pattu. Inimlikult on kergem ja mugavam järgida vaimulikku rutiini ja väljakujunenud tõekspidamisi, mis võivad isegi põhineda Jumala sõnal, kuid kui südame olukord ei ole õige, muutuvad kaunimadki tõed valeks, nii nagu siingi juhtus. Prohvet kuulutab kolmekordse kinnituse "See on Issanda tempel!" valesõnaks, sest ükski ehitis ei saa muuta kedagi pühaks iseenesest. Fakt kui ehitise kirjeldus oli ju isegi õige, kuid sellele omistatud tähendus kui päästekindlus ja odava armu sümbol aga vale. Jumala jaoks on see temaatika tähtis, sest nt Jesajas ütleb ta Js 1:12 Kui te tulete vaatama mu palet, kes nõuab siis teilt mu õuede tallamist? ning Malaakia raamatus Ml 1:10 Kes ometi oleks teie hulgast, kes suleks uksed, et te ei saaks ilmaaegu süüdata tuld mu altaril? Mul ei ole teist hea meel, ütleb vägede Issand, ja roaohver teie käest ei meeldi mulle.
Mittemeeldivast roaohvrist rääkis Jeremija ka eelmises peatükis (6:20). Mis võiks ohver olla meie kontekstis? Ilmselt kõik see teenimine, kus ohverdatakse aega, raha, närve jne, mis teinekord on muuhulgas mõeldud kuidagi kompenseerima sügava isikliku osaduse puudumist või vajaka jäämist.

"Kas tahate varastada?"-- "Mina ju ei varasta?!"... Mul üks tuttav kristlane toob vetsupaberit töölt koju. Töö juures pidi seda palju olema ja tema ju töötab seal ja see polevat vargus... Või võtame või nt ajakasutuse. Kui oled teinekord tunde veetnud, et tühja pilguga kõik sõprade kassi- ja muud nunnupildid/videod ära vaadata, mõistad, et see aeg oleks võinud kulutatud olla Jumalale ja on tegelikult tema tagant näpatud.

Kas tahate tappa?! Seda me ilmselt tõesti ei tee... Aga tagarääkimine? Või kellegi ignoreerimine? Sõpruskonnast eemaletõukamine? Kibedus? Kadedus? Rivaliteet? Andestamatus? Mt 5:21-24 keelab Jeesus isegi altarile (st siis ka armulauale?) tulla, kui suhted korras pole. Abielurikkumiseks piisab kellegi peale himustades vaatamisest (Mt 5:27-32) ning ka abielulahutus on abielurikkumine mäejutluse mõistes. Loetelu võiks jätkata...

Asjad, mida Jumal oma rahvalt ootab, on aga teha õigust vaatamata inimese positsioonile või sellele, mida ta sinu heaks teha võib (s 5), mitte teha liiga võõrale, vaeslapsele ja lesknaisele (ehk kõige kaitsetumatele ühiskonnas), mitte valada süütut verd (vt 2: 34), kuid loobuda ebajumalaist (kõigest, mis on seatud Jumalast ettepoole) (s 6). Alles siis, kui kõik see on tehtud, hakkavad Jumala tõotused Sinu elus (olgu selleks jäämine tõotatud maale või igavene õndsus) kehtima. Sest nii nagu näeme siin (7:4), nagu ka 5:12, võib isegi usk Jumalasse ja tema institutsioonidesse olla Jumala silmis vale, kui süda ei ole õige koha peal või kui puudub isiklik osadus. Prohvet kurjustab: Te tahate edasi praktiseerida kõiki neid jälkusi ja siis tulla ja seista Jumala kojas ja öelda: "Me oleme päästetud!"  Jumal ei ole aastatuhandetega muutunud. Ta ootab endiselt oma rahvalt puhast südant ning osadust ja kindlustunne vaid kuhugi gruppi kuulumisest (või hoonesse sisenemisest) pole piisav.

11. salmis küsib Jumal/prohvet, kas Jumala koda on rahva silmis röövlikoobas? Jeesuski kasutas sedasama kujundit, kui rahavahetajad (tolleaegse jumalateenistuse möödapääsmatud funktsionärid) paelust piitsaga Jumala templist välja ajas, öeldes: Minu koda peab hüütama PALVEKOJAKS Mt 21:13,  Mk 11:17Lk 19:46, refereerides lõpuaja prohveteeringut, mis tuli algselt Jesaja kaudu Js 56:7.  Kui ka meie kogudusekojad muutuvad eelkõige palvekodadeks, siis, usun, oleme õigel teel. Oh andku Issand armu, et see nii võiks olla!


Igapäevased palveteemad:
1) et Jumal tõstaks üles eestpalvetajate armee, kes seisaks vahimehena maa ja rahva eest:
2) et Jumala tahe sünniks riigivalitsemises; Jumal annaks tarkust valitud riigikogule ning pööraks nende südamed;
3) ühe või mitme (vabalt valitud) hääleka jumalavastase arvamusliidri pöördumise pärast;
4) et Jumal puhastaks oma koguduse ning ilmutaks oma au me maal imetegude ja tunnustähtede kaudu;
5) et Jumal kaitseks Eestit, Baltikumi ja kogu Läänemere regiooni.


************
Käesolev postitus on 7. osa 52-päevasest seeriast Jeremija raamatu põhjal, kus igal päeval loetakse järjest üks peatükk, mõtiskletakse pisut loetud Sõna üle ning palvetatakse maa ja rahva pärast. Postitused on järg 21-päevasele Taanieli palvele ja paastule 2015. a. riigikogu valimiste eel.

Julgustan osalejaid võtma aega Jumalale palveks ja Sõna lugemiseks mingil kindlal kellaajal, mingi kindla aja (nt umbes üks tund päevas või vähem või rohkem vastavalt võimalustele). Väga soovitav on enne selle palvemõtiskluse lugemist selle päeva peatükk ise läbi lugeda ja otsida, mida Jumal sealt elavaks teeb. Palun jagage kommentaarides kirjalikke palveid, kas iga päeva teemakohaselt või muid eestpalveid. 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Käsk rõõmustada

     Katkend raamatust:   Samuel Whitfield. "Jüngerlus algab vaatlemisest".  Tõlkinud Kõrberoos UY.  Copyright  © 2023, by OneKing...