kolmapäev, 20. aprill 2011

Igavese elu retsept

Jh 17:3Aga igavene elu on see, et nad tunneksid sind, ainsat tõelist Jumalat, ja Jeesust Kristust, kelle sina oled läkitanud. Peatükk varem julgustab Jeesus oma jüngreid, Jh 16:2 Nad heidavad teid kogudusest välja. Jah, tuleb tund, mil igaüks, kes teid tapab, arvab end Jumalale teenet osutavat. Ja seda nad teevad, sest nad ei ole ära tundnud ei Isa ega mind.

Minge täna kuskile kogudusse, kes prohveteid vastu ei võta ja nad kõrvale tõrjub ning püüdke mõista anda, et nad ei ole Jumalat ära tundnud. Öelge, et vaadake ometi, SÕNA ütleb teie kohta nii. Ei õnnestuks. Ma vähemalt arvan nii. Sest kõik on paigas, liturgia toimib kui kellavärk ja tegevusi on otsatult. Ja lootus on nendes samades tegevustes. Et küllap Jumal näeb meie vaevanägemist ja halastab. Sest me ju nii  väga püüame.

Aga igavene elu on see, et inimesed tunneksid Jumalat, mitte lihtsalt ei tunneks ÄRA, mis on vaid esimene samm tundmaõppimisel, vaid "tunneksid", oleksid sellises pidevas tundmise seisundis. Ja tundmine peab kasvama, sest paigalolek on juba tagasiminek, mistahes koosluses.

Ja siis muutuvad tegutsemispõhimõtted teiseks. Sk 7:9-10 "Nõnda räägib vägede Issand ja ütleb: Mõistke kohut tões, osutage heldust ja halastust igaüks oma vennale! 10Ärge tehke liiga lesknaisele ja vaeslapsele, võõrale ja viletsale, ning ärge kavatsege südames üksteisele kurja!

See on siis see uus kvaliteet, mis tuleb mu suhetesse. Ma valin selle, et ma teen head ja järgin Jumalat, olgu hind kui kõrge tahes. Ma valin Jumala tee, kuigi mul oleks voli teha kurja ja jõudu nõdrematest üle olla. Ja kui keegi tahab mulle kurja teha, siis tulgu ja tehku... Mina tunnen Jumalat ja mulle sellest täiesti piisab. Küll Tema mu eest hoolitseb ja ükskord mulle ka õiguse toob. Ma võin kõiges TEDA usaldada.

Kusjuures, inimeste juures, kes tunnevad Jumalat, muutub ka omavaheline suhtlemisdünaamika. Seda võiks siis nimetada evangelismi retseptiks. See ühtsus, mis Jumalat tundva Kristuse ihu ellu tuleb, on tunnistuseks maailmale, ehk Jeesuse sõnul:  Jh 17:21et kõik oleksid üks, nii nagu sina, Isa, minus ja mina sinus, et nemadki oleksid meis, et maailm usuks, et sina oled minu läkitanud.

Aga praegu veel nii ei ole. Meil on oma õpetused ja oma lojaalsused ning oma võitlused võiduka (või vähem võiduka) lõpuni vaja võidelda. Ja me ei saa järele anda, ei saa minna kompromissile, ei saa teist isegi lõpuni ära kuulata, sest minu tõde on ikka see ülim ju.  Ja kuidagimoodi on see mind siitsaadik kandnud, kui ma selle ära annan, äkki ma siis ei saagi midagi asemele ja pean täiesti tühjalt kohalt alustama?! Ja mis siis, kui Jumal mu siis hoopis maha jätab?!

Samas ei saa ka Jumal midagi Sulle juurde anda, kui su oma tass on pilgeni seda vana asja täis. Või kui natuke mahukski, ei saaks sa ikkagi aru, kust see muutus tuli. Arvad, et pisut hingamist tuli sellest, et oma vanas asjas ikka ustav olid. Ja ega vist kõrvaltvaataja palju aidata ei saa. Ta ei saa minna inimese pea sisse ja püüda seal midagi korrigeerida (mitmed küll üritavad, aga pigem ehk seepärast, et nad oma palkide tagant suuremat välja ei näe).

Mida siis ikkagi teha? Tulebki ilmselt lasta inimestel oma valikutes nö lõpuni minna, et saabuks selline "lõõg on täis" olukord. Lõõg on vist loomadele pandud kett või muu asi, mis neid piirab ära jooksmast. Et tuleb minna nii kaugele kui vähegi võimalik ja siis veel pisut edasi, nii et pooma hakkaks. Ja kui pooma hakkab, saame vähemalt aru, et oleme kellegi lõa otsas. Sest Jumal tahab meid ju igasugu orjustest ja ahelatest vabastada.

Ja kahjuks nii kaua, kui me vaid räägime oma uhkeid teooriaid, kuidas asjad tegelikult on/peaksid olema, aga ühtki neist praktikasse ei pane, ei saa me ka aru, kas on lõõg või mitte. Olukord, kus püüame kõike "head" iseenda sees integreerida selliseks kompotiks, kus igast asjast midagi, ei tööta lõpuni. Sest isegi see kategooria "töötab/ei tööta" pole pädev. Tuletagem meelde, tähtis on vaid see, kas sa oled Jumal-Isa ja Tema poja ära tundnud ning selles tundmises edasi liigud. Kõik. Muu pole oluline. Parafernaalia lihtsalt.

Johannese 17. peatükis on Jumala tundmine, temaga üks olemine ja kristlaste omavaheline ühtsus lahutamatud eeldused jumalikuks eluks. samuti räägitakse Sõna vastu võtmisest ja selle pidamisest ehk selle järgi elamisest. Ainult nii tuleb usk ja tuleb Jumala tundmine, mis paratamatult ka usklike ühtsuseni viib. Ei mitte füüsilisest kuulumisest ega paljudest askeldustest. Niiviisi kirja panduna tundub see isegi liigse enesestmõistetavusena. Miks meil see tõde aga argielu askeldustes siis käest läheb?!

Meie suurimaks igatsuseks on saada kord austatud Jumala poolt. Et Jumal meid oma lastena vastu võtab ja ausse tõstab. Aga taas annab Jeesus eeskuju, kuidas selle kirkuseni jõuda. Jh 17:4Mina olen sind kirgastanud maa peal, lõpetanud töö, mille sa mulle andsid teha,5ja nüüd kirgasta ka sina, Isa, mind enese juures selle kirkusega, mis mul oli enne maailma rajamist sinu juures! Mäletame ju hästi neid tähendamissõnu talentidest ja mis selle mahamatjaga juhtus.

Samas on täiesti selge, et me ei saa mingit tööd Jumala riigis tehagi, kui kogu ärkveloldud aeg kulub lõa otsas ringiratast jooksmisele ja oma territooriumi märgistamisele. Meie vastane on kaval ning ta leiab meie seest endale liitlasi--meie haavunud iseteadlikkuse ja meie moondunud mina-pildi. Ning me vabatahtlikult teeme temaga koostööd, sest tundub, et siis olen ma vähemalt oma maailma valitseja! See, et Jumala eesmärgid meie sees sealjuures täitmata jävad, see ei tule nagu meeldegi. Ja õnneks ei ole Sõna ka nii elavalt meeles/südames, et see meie üle kohut mõistaks. Ja kui süda hukka ei mõista, siis on ju julgus ka Jumala ees.

Veelkord väike mõttepaus Sakarjalt siinkohal. 7:12Ja nad tegid oma südame teemandi sarnaseks, et mitte kuulda Seadust ja sõnu, mis vägede Issand oli läkitanud oma Vaimuga endiste prohvetite läbi; seepärast tuli see vägede Issanda suur viha. 13Ja samuti kui mina hüüdsin ja nemad ei kuulnud, hüüavad nemad, aga mina ei kuule, ütleb vägede Issand. Nii et võibolla pole see Jumala hääle summutamine pikemas perspektiivis ikkagi parim kaitseliin.

Küsimus on tänasel päeval niisiis see, et mida see tähendab, et ma TUNNEN Jumalat. Mida see tähendab, kui see ei ole kirikussse kuulumine, ega isegi ka mitte Tema nimel prohveteerimine ega kurjade vaimude välja ajamine ega tema nimel paljude vägevate tegude tegemine?!(vt Mt 7:22). Ja teine küsimus, kas ja mil viisil muudab see tundmine mind, minu siseilma, seda, kuidas ma ennast näen ja minu välisilma, kuidas ma teistega suhtlen/neisse suhtun. Õnnistatud Vaikse Nädala jätkumist!

13 kommentaari:

  1. Mõni võiks nüüd nii seda kui ka eelnevat lugedes öelda, et eks ta üks rahulolematu mõrd ole... Aga nii ongi tegelikult ja ma kuulun samasse klubisse. Ma ei saa vaadata rahulikult pealt seda, milliseid meeleheitlikke katseid tehakse selleks, et üritada teha kogudust ilma Jumalata - ma olen näinud seda oma linnas liiga kaua ja enam ei suuda, ei suuda... Räägitakse asjadest, mille taga jutlustaja ise olla ei suuda, kantslis leierdatakse ümberjutustusi enda ja teiste jutlustest ikka ja jälle samas kastmes - ma ei suuda ennam kuulata seda teooriat ega võta ka enam ise ammu sõna, sest mõistsin, et seemet pidevalt tee äärde külvata on liialt masendav. Mul ei ole mittemidagi asjalikku öelda neile, kes väidavad, et eks see kirikus/koguduses käime ole üks klubiline tegevus. Mul ei ole mittemidagi veenvat öelda neile ja ma ei saa pahandada nendega, kes kehitavad õlgu ja ütlevad et vahet ju pole, kas Jeesus või mõni muu jumalus. Jah, lähedasematele ma tunnistan oma kogemustest ja sellest, kuidas Jumal on mind läbi vedela ja paksu toonud, aga selle peale öeldake, et no tore siis - sellel ei ole väge. Ma ei ole selle kõigega rahul, see ei saa ja ei tohi nii olla ja jääda ja sestap olen ka mina viimased kolm aastat keskendunud enam palvele ning Sõnale ning otsin osadust ja lähedust Jumalaga, et ma võiksin ISIKLIKULT JUMALAT TUNDA ja ühel päeval, kui Tema armu annab, tõusta ja teha Tema tahtmist!

    VastaKustuta
  2. Uups! See "rahulolematu mõrd" on küll räigelt öeldud:-). Ja samas, ma ei ole nagu rahulolematu ka... pigem ma olen selle kirikus toimuvaga leppinud teatud mõttes, mõistnud, et see ei ole minu amet teisi pidevalt torkida, mõtlen otsekontakti. Jumal on pannud ametid kogudusse ja need ametimehed ükskord vastutavad. Täie rauaga, kusjuures. Samas on süda valu täis, kui ma näen, kuidas inimesed Jeesuse täiusest ilma jäävad.

    Aga, tahaksin Sind julgustada ikka Sõna jagama, kui vähegi lubatakse. "Teie aeg on alati soodus". Teeäärne külv on ju see, kui inimene kuuleb Sõna aga ei saa sellest aru. Samas, kui Sa ei külva, siis ei ole kohe kindlasti mingit lõikust. Nii et selline külv, kus silm ei näe kohe tulemust, võib olla vaevarikas ja masendav, aga ka see on osa sellest püsivusest, millest räägitakse.

    Gl 6:9Ärgem tüdigem head tehes, küll me omal ajal ka lõikame, kui me enne ära ei nõrke!
    Hb 12:12 Seepärast tehke jälle tugevaks lõtvunud käed ja jõuetud põlved 13ja õgvendage teerajad oma jalgadele, et lonkur ei väänaks jalga, vaid pigem saaks terveks.

    Ma usun, et see tund tuhast tõusta on juba käes!!! Õnnistatud ülestõusmispühi!

    VastaKustuta
  3. Tänan julgustavate mõtete eest :) Ja see väljend oli tõesti veidi räige, aga loodetavasti mõistid, et umbisikulist laadi, st et midagi seostatult isiklikku ega paha Sinu aadressil. Kui nüüd veel hetkeks teemasse tagasi tulla, siis see rahulolematus, äng, või valu või kuidas iganes seda tunnet või tunnete segu kirjeldada, on mingis osas ma usun parem kui see, et me silmad kinni pigistame ja pea liiva alla pistame ja ütleme, et kõik on jube hästi. Tead ma käisin 20a oma väikeses kirikus ja ei mõistnud mittemidagi sellest, kui meeleheitlikult ma vajan eneses muudatust ja mulle tunduski, et kõik on jube hästi. Viimased kolm aastat, kui Jumal hakkas kõnetama ja ma hakkasin seepeale ise rohkem otsima Jumalat ja Tema tahtmist, lugema Sõna ja palvetama, on toonud kaasa radikaalseid muudatusi nii minus eneses kui minu mõtlemises. Mu kallid on läinud magama oodates ja palvetades ustavalt ärkamise pärast meie kogudustes ja meie maal ning ma loodan kogu südamest, et see pole tühja läinud ja meie seda siiski näeme! Ma ei tea, kas me näeme seda EMK liinis, aga ma loodan, et Jumal veel näitab ennast sellel maal Vägeva ja Hea Isana.

    Õnnistatud ülestõusmispühi Sullegi ja jõudu palvetamiseks, igatsemiseks ja ka kirjatööks - ma loen alati huviga Sinu mõtteid ja igatsusi ning tunnen ise sedasama. Jumal õnnistagu Sind.

    VastaKustuta
  4. Autor on selle kommentaari eemaldanud.

    VastaKustuta
  5. Yuhuu! Mis kärbes Sind suskas?! :-))) Aga hea on lugeda nii innuka inimese kirjutist.
    Ma sain sellest väljendist nii aru (kohe esimesel korral), et süvenemata sisusse ja tahtmata sõnumit kuulda, võiksid inimesed niimoodi arvata, aga Marko ise arvab teisiti...

    Samas, isegi kui mul on "kogu õigus maailmas" neid asju niimodi mõista ja kirjutada, kriipis see ütlus pisutki minu hinge. Just selles võtmes, kuidas Paulus ütleb, et ta saab kõigile kõigeks, et ta igapidi mõned päästaks... Et järelikult ma pole kõigile kõigeks. Nii et kokkuvõttes olen sellegi väljendi eest tänulik ja "löök näkku" see kindlasti polnud.

    Olen positiivselt üllatunud ka Sinu reaktsioonist ja "kaitsekõnest", Sirli. Aitäh! Ja ikkagi, kui ma oma elu vaatan, siis ma ei saa päriselt öelda, et olen "ometi üks, kes Kristust tõsiselt on võtnud"... jah, ma püüan, jah ma pressin edasi, aga ka minu liha on mugav ja tahaks rohkem "diivanil pesitseda". Ja kui nii, siis kaotab teiste manitsemine ju mõtte.

    ja kogu sellest loost on see pakendamise moraal ehk ka, esiti mulle. Et kuidas me väljendame seda, mida Jumal oma armastuses meie sisse valanud on. Et meid valesti ei mõistetaks ja asja tuum hoomamata jääb ja me üksteisega suheldes valesid lahinguid pidama hakkame (et mõistame samamoodi, aga väljendume pisut hooletult ja ongi olematu konflikt olemas).

    Aga Sulle, Sirli, soovin ka Imelisi Ülestõusmispühi! Ta on Tõesti Üles tõusnud! Ja nagu näha, ka Sinu südames!!!

    VastaKustuta
  6. Päris võimas diskussiooni on tekkinud pakendi ümber tõepoolest ja siit on ka minul õppida, et vahel ehk võiks selliseid asju öelda hoopis silmast-silma, sest siis on näha emotsiooni, kõnetooni jne ning saab ära kirjeldada ka selle, mis on laiemalt üteluse tagamaad. Seetõttu kahetsen siiralt üleüldse sõnakasutust ja pläralõugsust - andestage see mulle. Aga fakt on see, et tõekuulutajaid (kelleks ma Kerstit pean) pole enamustes kohtades kunagi hästi vastu võetud, vaid mitmel viisil solvatud, vaenatud ja hästi veel, kui pole munadega loobitud. Niiet sesmõttes on vahel ehk isegi hea, kui saame ennast mingil määral ette valmistada selleks, mis tulla võiks, kui me Jumala valusa tõega välja ilmume, et me siis naeratades sõimu ja vaenamist võiksime taluda - kuigi sinna on minul isiklikult kõvasti minna. Nüüd kuidas mul üldse selline "kahtlane" väljend tekkis, oli ühest kogemusest, millest on küll palju aega möödas, aga ikka meenub seoses tõe kuulutamise ja tõe välja ütlemisega. Lühidalt oli asjalugu selline. Nimelt oli ühel vanal naisel meie koguduses päris ehedalt töötav prohvetiand ja ühel päeval Jumal ilmutab talle, et koguduse pastor tegeleb hooruspatuga!!! Ma ei kujuta isegi ette, milline šokk ja milline koorem oli seda minna rääkima. Sellele järgnes hirmus madin ja äärepealt oleks asi lõppenud sellega, et vanatädi oleks kogudusest välja visatud, sest pastor asja omaks ei võtnud. Siiski jäi lõpuks imekombel tõde peale ja taganema pidi pastor... Niiet armsad sõbrad, olge Tõde kuulutades valmis kõigeks, eriti omade keskel!

    Õnnistatud pühadeaega veelkord kõigile!

    VastaKustuta
  7. Autor on selle kommentaari eemaldanud.

    VastaKustuta
  8. Üks vahva rahulolematute seltskond on siia kokku kogunenud.

    VastaKustuta
  9. Remo, on jah vahva seltskond:-D Ma kohe südamest naersin. Nii rõõm oli kommentaaridest!!!

    Sirli kallis, see oli nii armas, mida kirjutasid ja nii südamest. Aga kui Marko kommentaare seda väljendit kinni kattes loeksid, siis näeksid, et ta valutab südant täpselt samade asjade pärast, mis Sinagi. Ja tänan kaasa tundmast, mida "seal" tehakse (või tegemata jäetakse), aga meil täna õhtusel teenistusel oli üks tunnistus, kus MH ütles, et pidagem siis meeles, et tõeline võit oli Jeesusel põlvedel Ketsemanis ja sealt tõustes võis ta juba öelda: Tõuske üles ja lähme! See rääkis mu vastu ja pani mõtlema... (et ju pole see võit nii käes veel ka, et tõusta ja minna...)

    Ja Marko, võta julgelt ühendust--anna endast FBs märku vms. Muidugi tahaks teada, kes Sa selline oled;-)

    Armu ja rahu!

    VastaKustuta
  10. Et asi on mäda, see on siililegi selge. Peab ikka eriliselt tuim ja pime olema, et mitte näha seda. Aga kuidas siis edasi?! On kellelgi ka mingit konkreetset ideed, selget nägemust selle kohta kuidas - läbi murda?! Pole veel kohanud kedagi, kes teaks vastust...kellel oleks väga selge visioon sellest, kuidas reaalselt muuta vaimulikku atmosfääri meie kogudustes.

    Siin blogis olen lugenud vaid väga üldiseid viiteid.

    VastaKustuta
  11. Autor on selle kommentaari eemaldanud.

    VastaKustuta
  12. See on vaid üks loosung, mida võib kuulda vaat et igal pühapäevasel teenistusel.
    Jah, Püha Vaim muudab! Aga kas me ikka tunneme piisavalt Teda? Kas me teame, kuidas teha koostööd Temaga ja kuidas anda Talle täit vabadust liikuda meie keskel?

    VastaKustuta
  13. Heipa! Olen levist väljas olnud kuni siiani, lehti riisunud ja Jumala loodust imetlenud.

    Remole vastuseks.
    1) Ei ole see nii iseenesest mõistetav, et miski mäda on. Ma usun, et minu koguduses vast üks 50-70% on kindlalt väga tänulikud, et saab käia ja koos olla. Identiteedi küsimus, suguvõsa kõik seal ja kena kokku saada vms.
    Siis on neid nö rahulolematuid, kes otsivad ja ülejäänud--neist ei saa lihtsalt aru, mis või kes nad on.

    2) Ei saa anda ühtki lollikindlat inimlikku raamistikku, et 7 sammu ärkamiseni, tehke need ära ja tuleb. Garanteeritud! Siin see jama, et tegemist on ka teise osapoolega, kel on oma agenda. Ja see agenda on selles, et need agendid isiklikult kätte saada. Ja agendid suhtuvad pigem nagu töövõtjad, et anna ma teen, mida sa iganes tahad.

    3) Nüüd kuidas ja mida ikkagi tegema peaks?!
    a) Ma tõesti usun, kui Jumala sõna ausse saab, siis hakkavad asjad muutuma. Et kui Sõna ka jutlustaja enne sõnumi väljaütlemist kätte saab.
    b) Isiklikult (isiku tasandil) on tähtis murdumine, alistumine Jumalale, kui tahes kõrge on hind.
    c)Enesest tühjaks saamine. Et ei teeks samu asju, oodates teistsugust tulemust.

    Kui need tingimused on täidetud, siis on ehk lootust, et Jumal saab anda oma visiooni ja seda visiooni järgides saavad südamed tõesti äratatud ja Püha Vaim saab hakata meid tõeliselt juhtima.

    Bill Johnson on öelnud, et kristlik usk on lihtne, nii lihtne, et isegi arengupeetusega inimene võib seda välja elada:

    "As the Father has sent me, I send you." Its not complicated. Challenging? – Yes! but its simple. The Christian life is simple enough, so that mentally retarded can live it perfectly. Its just putting Jesus first and doing what He says.

    Mina sinna jõudnud veel ei ole. Või enam ei ole. St. on olnud helgemaid aegu. Aga küll tahaks uuesti seda tuult tiibadesse... Seda soovin kõigile teilegi!

    VastaKustuta

Käsk rõõmustada

     Katkend raamatust:   Samuel Whitfield. "Jüngerlus algab vaatlemisest".  Tõlkinud Kõrberoos UY.  Copyright  © 2023, by OneKing...