laupäev, 14. märts 2015

Jeremija 13/52. Rikutud vöö ja täidetud kruus

13. peatükis antakse kõigepealt kaks tähendamissõna. Esimene neist räägib linasest vööst. Linane oli üks komponentidest templi ehituses (vt 2 Ms 26) ning preestrite riietuses (2 Ms 27), see oli hinnaline kangas. Nagu 11. salmis antud tõlgendusest on lugeda, tähistas vöö Iisraeli rahvast, paralleelkirjakoht 5 Ms 26:19 selgitab, et Jumala plaanides oli tõsta see rahvas "kõrgemale kõigist rahvaist, keda ta on loonud, kiituseks, kuulsuseks ja iluks, ja et nad oleksid pühaks rahvaks Issandale, oma Jumalale, nagu ta on rääkinud.” Niisiis pidi Jumala omandrahvas olema Jumalale kiituseks, kuulsuseks ja iluks, nagu preestrivöögi, lisaks sellele, et see riideid koos hoidis. Kuid reaalsus oli teistsugune. See vöö oli muutunud  koledaks ja rikutuks ega saanud enam oma esialgset rolli täita. Sarnaselt oli patt ja ebajumalateenistus rikkunud rahva geneetilise koodi ning nad ei saanud enam olla valguseks maailmale. 11.salm meenutab mulle mäejutlust ning viidet soolale, mis tuleb samuti ära visata (ja jalge alla trampida), kui see läägeks muutub ning oma teraapilised ning konservatiivsed (säilituslikud) omadused kaotab Mt 5:13 .

Prohveti käitumine on siin teravas kontrastis rahva omaga. Jumal käsib osta... Ta läheb ja ostab. "Miks ma peaks? Mis kasu sellest on? Kallis on ju ka?! Kas on ikka vaja?!" -oleks ta võinud ju kauplema hakata. Aga ta ei kauple. Ta allub koheselt. Rõõm uuest ostust ei kesta kaua. Mine ja peida see Frati jõe äärde! - Ja ta läheb. Taas võiks ta vinguda: "Milleks selline raiskamine? See oli ju kallis ost? Miks nii kaugele on vaja minna? Kas on ikka mõtet? Kas lähemale ei võiks? Ehk saaks kuidagi lihtsamalt?!  See on ikka nii palju vaeva! Selline asi küll Jumalast olla ei saa!" Kuid ta ei kauple ega hakka Jumala käsku endale kergemaks tegema. Ta on valmis endast kõik andma, sest ta teab, et teistmoodi ei ole Jumalaga suhelda võimalik. Ülipikk teekond, mis võis tal võtta paar kuud, tuleb aga mõne aja pärast uuesti ette võtta (s 6), et kogeda selle sõnumi kogu raskust--Juuda ja Jeruusalemma suur kõrkus saab hävitatud, sest nad ei täida oma jumalikku eesmärki (s 8).

Teine tähendamissõna räägib veinikruusist. Arvatakse, et esialgne sõnum: "Iga kruus täidetakse veiniga" võis olla kõnekäänd saabuvast heaolust, umbes nii, et "kõik teie vajadused saavad täidetud". Kui rahvas seepeale ütleb, et nad usuvad seda niigi, sest paljud prohvetid on neile seda kuulutanud (Jr 8:11),  siis pöörab Jeremija selle kõnekäänu pea peale ning ütleb, et see vein neis kruusides ei ole mitte õnnistuseks, vaid hoopis nende uimastamiseks. Sarnaselt kirjakohale (Js 24:20, kus Maa vaarub tugevasti, joobnu sarnaselt... Tema üleastumine lasub raskesti ta peal, ta langeb ega tõuse enam, on põhjuseks jumalatu elu. Tulemuseks on hävitus.

Prohvet julgustab seepeale loobuma kõrkusest (s 15) ning otsima Jumalat enne, kui on hilja (s 16). Huvitav viide armukestele (s 21) räägib võõrvõimudest, kellega riik "flirtinud" oli. Eesti sai seda omal nahal tunda möödunud sajandi esimesel poolel, kui nt baaside lepinguid kasutati okupeerimise eesmärgil. Kas on see sobilik paralleelgi tänapäeval?

Kas inimene saab muuta oma nahavärvi või loom oma karvkatet?  Loomulikult mitte! Samamoodi  ei võimalda kurjad harjumused lõpuks häid valikuid teha (s 23). Meenub tähendamissõna puust ja tema viljast (Lk 6:43-45 ), mis on hea lakmuspaber. Kui ma tahan küll teha head, aga välja kukub pea alati teisiti, siis on ilmselt vaja jumalikku sekkumist, sest iga puu, mis head vilja ei kanna, raiutakse maha ja visatakse tulle Mt 7:19. Vaid Jumal võib muuta me südameid. Vaid Jeesuse veri on see,  mis meid täielikult puhastada võib.

Armas Issand, me täname Sind, et Sa meiega nii kannatlik oled ja ootad meid osadusse. Me ei taha leida end olukorras, kus Sa pead meid välja viskama, sest meie sool on tuimaks läinud. Anna meile armu näha ja kuulda Sind! Aita meid, et kuuletuksime sinu sõnale koheselt, ega hakkaks liha ja verega nõu pidama, kui Sina oled midagi meile südamele pannud. Me ei taha olla joobnud oma üleastumistest. Jeesus, puhasta ja pühitse meid oma vere läbi. Sina oled ka oma koguduse kutsunud olema pühaks preesterkonnaks  (1 Pt 2:9). Aita meil olla riietatud Sinule meelepärselt (Gl:3:27; Ilm 19:8)! Muuda meid valguseks meid ümbritsevale hukkuvale maailmale! 

Me täname, et Sinu arm on olnud ülisuur me maa ja rahva vastu, kuigi me oleme Sinust ära pöördunud. Too meid tagasi, et võiksime pöörduda Sinu poole, ilmuta oma au me maal, imetegude ja tunnustähetede kaudu! Me igatseme Su ligiolu! Anna armu paastuda ja palvetada ning jääda püsima! 

Igapäevased palveteemad:
1) et Jumal tõstaks üles eestpalvetajate armee, kes seisaks vahimehena maa ja rahva eest:
2) et Jumala tahe sünniks riigivalitsemises; Jumal annaks tarkust valitud riigikogule ning pööraks nende südamed;
3) ühe või mitme (vabalt valitud) hääleka jumalavastase arvamusliidri pöördumise pärast;
4) et Jumal puhastaks oma koguduse ning ilmutaks oma au me maal imetegude ja tunnustähtede kaudu;
5) et Jumal kaitseks Eestit, Baltikumi ja kogu Läänemere regiooni.

********
Julgustan osalejaid võtma aega Jumalale palveks ja Sõna lugemiseks mingil kindlal kellaajal, mingi kindla aja (nt umbes üks tund päevas või vähem või rohkem vastavalt võimalustele). Väga soovitav on enne selle palvemõtiskluse lugemist selle päeva peatükk ise läbi lugeda ja otsida, mida Jumal sealt elavaks teeb. Palun jagage kommentaarides kirjalikke palveid, kas iga päeva teemakohaselt või muid eestpalveid. 


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Käsk rõõmustada

     Katkend raamatust:   Samuel Whitfield. "Jüngerlus algab vaatlemisest".  Tõlkinud Kõrberoos UY.  Copyright  © 2023, by OneKing...