esmaspäev, 11. jaanuar 2010

Vägvisare

Täna õhtul sirvides oma igiammuseid jutlusi aastast 1994, sattusid mulle kätte just need, kus oli refereeritud 90. ndate alguses Rootsis ülipopulaarset kristlikku juhtimisõpikut: Magnus Malm "Vägvisare". Teenäitaja oleks ehk mingi tõlge, aga päriselt seda sõnumit edasi ei anna. Otsustasin neid tsitaate seejärel jagada, sest usun, et need võivad olla õnistuseks.

Johannese 8:30-43
Kui ta seda rääkis, hakkasid temasse uskuma paljud.31Siis ütles Jeesus juutidele, kes temasse uskusid: "Kui te jääte minu sõnasse, siis te olete tõesti minu jüngrid 32ning tunnetate tõde, ja tõde vabastab teid."33Nad vastasid talle: "Me oleme Aabrahami järglased ega ole iial kedagi orjanud, kuidas sina siis ütled: Te saate vabaks?"34Jeesus vastas neile: "Tõesti, tõesti, ma ütlen teile, igaüks,kes teeb pattu, on patu ori. 35Ori ei jää majja alatiseks, poeg jääb alatiseks.36Kui nüüd Poeg teid vabastab, siis olete tõepoolest vabad.

37Ma tean, et te olete Aabrahami järglased, kuid te otsite võimalust mind tappa, sest minu sõna ei mahu teisse. 38Mina räägin, mida ma olen näinud oma Isa juures, ja teie teete, mida te olete kuulnud oma isalt."39Nad kostsid: "Meie isa on Aabraham." Jeesus ütles neile:"Kui te oleksite Aabrahami lapsed, siis te teeksite Aabrahami tegusid.40Aga nüüd te otsite võimalust tappa mind - inimest, kes ma olen teile rääkinud tõtt, mida ma Jumala juures olen kuulnud. Seda ei ole Aabraham teinud.41Teie teete oma isa tegusid." Nad ütlesid talle: "Meie ei ole sündinud liiderdamisest, meil on üks isa - Jumal."42Jeesus ütles neile: "Kui Jumal oleks teie Isa, siis te armastaksite mind, sest mina olen pärit Jumalast ja tulnud siia. Mina ei ole ju tulnud omapäi, vaid tema on minu läkitanud. 43Miks te ei mõista mu kõnet? Seepärast, et teie ei suuda kuulata minu sõna.

Miks nad nii vihased olid? Ta tahtis neid ju ainult vabastada. See näitab vaid seda, et see protsess pole päris valutu mitte kellegi jaoks. Meil on mitmesugused huvid, mida tahame kaitsta, kui Tõe Vaim meiega rääkima hakkab. Ja mõnikord võtab kaua aega, et me mõistaksime, kuidas me oleksime võinud orjad olla kõige pühamaid asju tehes. Selle orjuse põhjused võivad olla üsna peidetud, kuid tulemused on kõigile silmatorkavad.

Samas, kui sellele osutada, on reaktsiooniks: Kas MINA peaks vabaks saama? Ma olen ju päästetud (oleme Aabrahami lapsed). Siin on Tõe Vaim kui lasernuga, kui ta mulle kompromissitult näitab tõde minu elu kohta. Ja see tõde on otseses vastuolus selle pühadusega, millega me oleme üles kasvanud, kus meid on kogu aeg õpetatud, millised me peaksime olema. Peaksime olema ustavad, armastavad, abivalmid, palvetajad. Ja meile on seda nii palju korrutatud, et me peaaegu usume, et me seda olemegi.

Ja kui Püha Vaim nüüd küsib, kas Jumal on meie elus esikohal, vastame, et loomulikult on. Aga kui ta ikka edasi küsib, siis tuleb hinge kahtlus. Püha Vaimu ei huvita, kuidas peaks olema, vaid see, kuidas tegelikult on. Ja õige sageli on nii, et kõige pühamad teguviisid võivad olla Püha Vaimu kõige suuremateks vaenlasteks, seda siis, kui teeme neid asju endale aru andmata, mida me oma südames tunneme. Ja kui me seda tähele ei pane, siis ei saa me varsti enam aru, kus on piir tõe ja vale vahel ning selle tagajärjel tekib religioosne pseudomaailm, kus kõik on väliselt hea ja armas ja kaunis, ja nende jaoks võib-olla ongi, kes selle mänguga kaasa lähevad. Kuid teised näevad selles vaid võltsvagadust.

*******************
Luuka 11:39-40, 46
Aga Issand ütles talle: "Teie, variserid, puhastate nüüd karika ja vaagna küll väljastpoolt, teie sisemus aga on täis rüüstet ja kurjust.40Te mõistmatud, eks see, kes on teinud välispidise, ole teinud ka seespidise?41Ent andke seesolev halastusanniks, ja vaata, siis on teile kõik puhas!
46Tema aga ütles: "Häda ka teile, seadusetundjad, sest te koormate inimesi vaevukantavate koormatega, ise ei pane aga neile koormaile sõrmeotsagi külge!

Alguses oli see võibolla üsna süütu--nad tahtsid ehk õige pisut, pisut paremad paista, kuid kuna see üldsuse poolt hästi vastu võeti, kasvas see üle halastamatuseks ja tundetuseks. Algab kogu protsess sellest, et ma ei pööra tähelepanu signaalidele, mis minu seest tulevad, nagu väsimus, kahtlused ja igasugused kiusatused. Surume oma sisemust alla, et vaeva näha selle välise kallal, mis inimesi ja Jumalat imponeerima peaks. Oma elu ja osadus ei ole enam tähtsad, tähtis on vaid see väline, mis näha on.

Ja eriti ohtlik on see siis, kui inimene on juht. Kuna ta ise on suutnud oma sisemust vaigistada, siis hakkab ta seda nõudma ka teistelt. Ja justkui märkamatult levib see surmav mürk teiste inimesteni ja selle asemel, et oleks selline nakatav innukus ja lust, on kõik muutunud kohustuseks. Ja nii juhtubki, et koormaid, mida ise kanda ei suudeta, lastitakse teiste inimeste peale.

Jeesus oli hoopis teistsugune. Ta teadis, mis inimeses on. Ta ei olnud kunagi oma südant vaigistanud Jumala ees. Ja seetõttu suutis ta ka teiste inimeste juures selle inimliku kohe ära tunda. Kohtumõistminegi on ju vaid selle tulemus, et me ei tunne iseendid ega teisi inimesi.

Niipea, kui ma püüan olla veidigi vaimulikum, kui ma olen, jätan ma maha tõe ning eemaldun Jumalast ja lähen üle piiri, mis on tõe ja vale vahel. Ja kui ma seda teen, tõmbub Tõe Vaim tagasi ja jätab meid lämmatavasse religioossusesse.

<\vägvisare>
*************
Miks me nii teeme? Sest nii on mugavam. Oleme langenud inimesed, kes otsivad teed tagasi. Saame haavata ning oleme valu suhtes hellad. Seega otsime mugavust, otsime rahu. Langusest saadik otsib inimene rahuldatust, ükskõik mis hinnaga ja ükskõik kustkohast. Igatsus armastuse järele teiseneb igastuseks olla aktsepteeritud inimeste poolt ja olla nende meele järele. Janu saab küll kustutatud, kuid mitte elava veega. See on praguline kaev, mis ei jää püsima. Vaid tõeliselt janunevat hinge saab Issand täita. Aga eeltingimuseks on tahe vabaneda eelmise elu jääkidest ja valmisolek kuulda läbistavaid küsimusi ja anda neile tõene vastus. Ehk nõustuda Jumalaga diagnoosi suhtes ning vastu võtta Tema tervenemine.

Issand, vii meid tagasi risti alla, kus esmakordselt Su armu kogesime! Ja hoia meid seal, kuni süda nii pehmeks saab, et me näekisme Sind, nõnda nagu Sina oled. Ehk nagu ütleb poetess: "Ja mu igatsus nüüd mahub kitsalegi teele." (Aino Henno, "Ohvrirahu" kogumikust "Hõbepasun").



**********************

LISAMATERJAL

Õhtul veel oma vanu materjale sirvides leidsin veel midagi, mis võiks abiks olla neile, keda eelnev puudutanud on ja kes igatsevad vabadust. Tegemist on ilmselt tõlkega piibliõpetaja John Brenemani konspektist.

Jr 2:13Sest mu rahvas on teinud kahekordse süüteo: minu, elava vee allika, jätsid nad maha, et raiuda enestele kaevusid, pragulisi kaevusid, mis ei pea vett.

Jumal ei süüdista inimesi janu pärast. Janu on hea ja õige. Jumal kutsub vaid januseid enda juurde (Jes 55:1-3; Joh 7:37). Taavetil oli suur janu ning igatsus Jumala järele (Laul 42).

Kahekordne süütegu seisnes selles, et nad jätsid maha Jumala, Elava vee allika ja kaevasid endale ise kaevusid. See tähendab, et nad püüdsid oma sügavamaid igatsusi ise rahuldada, ise teha seda, mida tegelikult võib ainult Jumal, selle kaudu, et
1) nad püüdsid leida elu mõtte milleski muus kui Jumalas (nt perekonnas, töös (ka kristlikus töös), hobides)
2) otsisid inimeste austust rohkem kui austust Jumalalt (Joh 5:44)

Inimesel, kes kogeb tühjust ja seda ka endale tunnistab ning oma tühjusega Jumala juurde läheb, on kõige rohkem võimalusi täidetud saada õigel viisil ja moel.

KUIDAS JA KUST KAEVATA, ET JUUA ÕIGEST KAEVUST?

TULEB LEIDA JANU

1) Vaata elule ausalt ja ilma roosade prillideta. Tunnista, et on paljutki, mida sa ei mõista. Selleks
a) küsi raskeid küsimusi
b) ära püüa neile leida kergeid ja kulunud (nn klišee) vastuseid
c) toogu see sulle usku Jumalasse

2) Tunnista oma pettumust
a) Mõtiskle selle üle, kuidas inimesed on sind alt vedanud
b) ära püüa oma pettumust vaigistada eitamise, sunnitud armastuse ega odava andestuse läbi
c) toogu see sulle lootust Jumala peale

3) Võta vastutus oma tegude eest
a) lase Pühal Vaimul uurida oma südant (Laul 139:23-24). Vaata ausalt sellele, kuidas sa ennast kaitsed, et inimsuhetes mitte pettuda ja inimestest eemale hoides
b) ära püüa ennast peita oma heade tegude taha. Mõtle, millised on sinu motiivid häid tegusid tehes.
c) toogu see sinus esile jumalikku armastust

Olles seda kõike teinud, mõistad, et tõelist rahuldust saab pakkuda vaid Jumal. Sul tekib tema järele JANU.

JANU
a) vabastab meid nendest pattudest, mis meid on köitnud ning meile lühiajalist rahuldust pakkunud
b) annab meile teada, kui palju oleme teisi alt vedanud ja neile pettumust valmistanud--aitab järgmisel korral tundlikum olla.
c) suurendab meie igatsust Jumala järele. Paraneb osadus Jumalaga, sest Jumal ootab januseid inimesi.
d) meie jumalakartust nähes tahavad ka teised Jumala juurde tulla.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Käsk rõõmustada

     Katkend raamatust:   Samuel Whitfield. "Jüngerlus algab vaatlemisest".  Tõlkinud Kõrberoos UY.  Copyright  © 2023, by OneKing...