neljapäev, 24. veebruar 2011

Meie ja nemad

Ma vist ei eksi, kui ütlen, et Jeesuse tuleku eesmärgiks oli see, et võõrastest omad saaksid. Et Jumalast võõrdunud saaksid lähedasteks Jeesuse vere läbi. See on risti vertikaalne dimensioon, suhe Jumalaga. Samas on sel ühekssaamisel ka horisontaalne dimensioon... inimeste suhe üksteisega.

Mõelgem halastaja samaarlase loole, kus Jeesus radikaalselt muutis ligimese mõiste. Tänapäeval oleme me ehk sellest õppinud, et aitama peab igasugu karvaseid ja sulelisi, eriti neid, kes meie oma ühiskonnas on. Loo mõte on aga sügavam... sa mitte sellepärast ei aita, et "keegi ju peab" ja "endal ka hea tunne, kui aidata saab", vaid seepärast, et ta on su LIGIMENE, mitte lihtsalt naaber korrusmaja koridorist. Põlatud samaarlane on üks sinu siseringist, sellepärast ei saa sa teda jätta aitamata. Ja see on juba kõrgem pilotaaž.

Aga just sellist suhtumist ja südame muutust igatseb Jeesus. See on see variseridest parem õigus, mis lõpuks taevauksed avab (vt Mt 5:20). Ja selleni on ilmselt meist igaühel veel tükk maad minna, minul nende hulgas. Tegemist oleks paradigma muutusega, kus peaksin vanadest mõttemallidest loobuma ning olema valmis nägema, et siiani olen ma oma lootuse oma ebapiisavatele heategudele rajanud. Umbes nii, et jah, muidugi, eks mul ole ka oma puudusi, sest kellel neid ei oleks, aga samas ei ole ma nii põhja käinud, kui see seal...

Mis on ju klassikaline variseride lähenemine. Ega see, et me nüüd Jumala nime asemel Jeesuse nime kasutame, meid veel kristlaseks tee. Isegi see ei tee, kui oleme mõistusega jaatanud kogu õpetust, mis meile ette on söödetud/söödetakse. Aitab vaid täielik reformatsioon, seniste õpetuste ja karkude tuleahju ajamine ja Jumala ees tõeliselt vaeseks saamine. Vaimus vaeste päralt on taevariik--kummaline, kas pole?!

Kirjakohti samal teemal on teisigi. Nt efeslastele räägib Paulus, et Jeesus on oma ihu kaudu lõhkunud maha vaheseina, see tähendab vaenu. Ja kuigi kirjakoht räägib juutide ja paganate vahelisest vaheseinast spetsiifiliselt, käib see ka kõigi muude vaenulike vaheseinte kohta mistahes pinnal. Eestlased ja venelased, rikkad ja vaesed, poliitikud ja lihtrahvas, jne. Enamgi veel käib see vaenu maha lõhkumine Jeesuse ihu kaudu aga koguduse kohta, kus peaksid kaduma ära igasugu vastandamised teiste konfessioonidega ning enese määratlemised selle kaudu. Umbes nii, et Jeesus aita NEID, sest nad üldse ei tunne sind. Ütlemata jääb sealjuures aga vägagi tajutav seesama "tänu Jumalale, et mina selline pole".

Nii et kui me sellest vaheseinte lõhkumisest aru pole saanud, on Kristuse olemus meile täielikult hoomamatuks jäänud. Ja siis võime nagu baali prohvetid teha mida iganes, tantsida ümber ohvri, endale ihu peale märke lõikuda, väga kõva häält teha, tõesti ükski asi ei aita ja Jumala tuli ei lange.

Tark hooneehitaja ehitab kaljule. Ja mitte ainult. Kui kujutleme ette üht tuultele valla mereäärset kõrget kaljut, siis selle peale moodulmaja püstitamine ilma vundamendita oleks vist ülim narrus. Nii et isegi kui oleme kaljuni välja jõudnud, tuleb kalju SISSE vundament rajada, see on kalju PEALE ehitamise vältimatuks eelduseks. Et aga mida see kaljuni või kalju sisse kaevamine praktiliselt tähendab?

Käitumuslikult tähendab see paastus ja palves Jumala palge otsimist, kuni tema ilmub ja rääkima hakkab. Teel sinnapoole tuleb ilmselt iseendastki Jumalale aru anda ehk teisisõnu, kui Jumal hakkab näitama meile meie pattu ja armetust, ei tohiks sellele vastu sõdida vaatamata sellele, et see ähvardab meie rahulolu ja mugavust (privileegid, mis "õigusega" meile kuuluvad, nagu oleme pikki aastaid kuulma harjunud). Wilcoxi Meetilgas on umbes selline mõte, et kes pole kunagi kogenud, milline kohutav põrgu on ta omas südames, ei suuda kunagi Jeesust vastu võtta nii nagu Tema seda on kavatsenud. See teadmine, et minus, see tähendab minu lihas midagi head ei ole, saab olla ainsaks eelduseks Kristuse õiguse, lunastuse ja tarkuse vastuvõtmisel. Mitte see, et mina oma armastusväärsuses nii hea ja kallis olen, et Jumalgi näed minu eest ristil suri ja nüüd mind ka kõigi muude kingitustega üle külvata tahab.

Ja see tühjaks saamine on tänapäeval raskem kui 20 aastat tagasi, kui butafooriat me ümber vähem oli. Kui meie tähelepanu eest ei võisteldud nii innukalt. Vähem oli igasugu asendustegevusi, nii kirjandust, millega võib kergesti tasakaalust välja minna kui ka otseseid eneserahuldustegevusi, kust me Jumala aseainet otsime. Ma ei väida, et meelelahutus või kristlik kirjandus iseenesest halb on, oluline on see, millele me toetume ja kust mida ammutame, olgu siis oma õpetust, väärtolu või tähendust. Ja kui me neist aseainetest tühjaks ei saa, võime lõpmatuseni tantsida ja paluda, et Jumal meid täidaks, kuid tuli ei lange.

Kui usume, Jumal tahab meid täita ja juhtida, siis ei peaks seda tantsu ja tralli seal ümber väga palju olemagi. Nagu Eelija, kes oma Jumalas kindel oli vaatamata vahepealsetele depressioonihoogudele, kui tundus, et Jumal oli ära kadunud. Aga kui käes on show time, piisab sellest, et ta Jumala alla kutsub ning Ta tuleb, nii tule kui Väega. Eelija on eelnevalt oma viletsust tunnetades kaevanud vundamendini välja ning teab kogemuslikult, et ta saab loota vaid Jumala väele ja tegevusele.

Pilgeni täis tassi sisse ka kardinaalset erinevat vedelikku tilgutades ei muutu tassi sisu keemiline koostis mitte väga palju. Üheks saamine, üheks ihuks saamine... on see üldse võimalik tänapäeval Kristuse ihus? Ju vaid siis, kui oma õlekõrtest või heintest ehitised maani maha lõhutakse ja vundamendist ülespoole koos ehitama hakatakse. Kui tehakse selgeks, mis on vundament ja mis mitte. Ehk teisisõnu, kas ei tähenda ka mitte seda, et saadakse ilmutus, kes Jeesus Kristus on ning osatakse teda lahutada oma erakondlikest eelistustest.

Hoia, Jumal, Eestit!

9 kommentaari:

  1. Tänan Aivot vihje eest ja leidsin nelikaare lehelt järgmise prohveteeringu: http://nelikaare.ee/materjalid/prohvetlik-sona/16062010/

    Võimas! Eriti puudutasid mind lõigud:

    Ma küsisin: „Kuidas see Sinu juurde tulemine käib?“

    Issand vastas: „Palves, Sõnas, osaduses. Mina täidan teid. Ma ei ole kedagi ära unustanud. Ma näen teie peresid, Ma näen teie muresid. Tulge Minu juurde (see ongi lahendus, tulla Issanda juurde). Mina annan teile juhtnöörid. Mina elan. Mina olen troonil. See, kes on teis, on suurem kui see, kes on maailmas! Ma elan! Ma olen elav Jumal. Ma olen teie Jumal. Mina viin teid raskustest läbi. Hoidke Minu poole. Tulge Mu tiiva alla. Ma armastan teid. Ma liidan kõik kogudused.“

    Ma nägin vaimus, kuidas kaks kätt liikusid sõrmseongusse, kaks erinevat kätt, aga siiski ühe ihu omad. Samas nägin ma, kuidas erinevate koguduste liikmed külastasid teineteist, toimus niiöelda kokkusulamine või haakumine.

    Ja Jumal jätkas: „Te olete üks ihu. Te olete Minu ihu, Minu pruut. Ma armastan oma pruuti. Palju inimesi tuleb (väljast). Pange end valmis. Ärge kartke ja ärge ehmuge, sest Mina olen teiega. Te olete Minu omad ja Ma armastan teid. Aeg on üles tõusta, aeg on usus käia. Minu õiged elavad usust. Ma armastan teid. Tulge välja oma mugavatest toolidest, aeg on üles tõusta. Mina olen teiega. Peske endid Minu nimel. Mina olen teiega. Mina hoian teid kukkumast. Ma armastan teid. Kirjuta, et nad saaksid edasi joosta. Ma armastan teid, Mu lapsed. Ärge kunagi selles kahelge. Ma armastan teid väga. Ma surin teie eest. Ma olen alati teie kõrval.

    VastaKustuta
  2. Autor on selle kommentaari eemaldanud.

    VastaKustuta
  3. OK, möönan, võib-olla on välja toodud lõik küll selline, et ainult rahu ja rahu.Tegelikult, kui neid tema prohveteeringuid lugeda sealt nelikaarest, siis on neil kõigil headel asjadel üks läbiv tingimus: "Mu rahvas, tulge osadusse, muidu hukkute!" Nii et ses mõttes on need lõigud kontekstist väljas.

    Aga mind kõnetasid need seepärast, et ma näen teatud nüansse juba täitumas, millest pool aastat tagasi ei osanud unistadagi. Seepärast oli võimas.

    Kui veel prohveteeringutest, siis ma ei tea, kas meil on äkki see "armastuse kultus" nii sügaval, et raskeid asjugi tuleb ikka väga väga väga läbi lillede ütelda (ka Jumalal), sest inimesed ei talu liiga kõva kõnet. Samas, kui liiga lilleline on, siis ei saada ju aru, kui tõsine see on.

    Aga see osadusse kutsumine on olnud Eesti prohvetite läbivaks jooneks juba aastaid. Ja ma usun, et see on õige sõnum. Ainult osaduses saaks Jumal ju meile midagi muud näidata kui valitsev ideoloogia. Ja osadus muidugi ei ole ainult palvekoosolekud, vaid sisemine igatsus ja vajadus ise Jumalani välja jõuda.

    VastaKustuta
  4. Autor on selle kommentaari eemaldanud.

    VastaKustuta
  5. Nujah, ma jälle usun, et Jumal räägib kogu aeg. Ehk on probleem me (prohvetite) vastuvõtuvõimes?
    Ja ses mõttes on ikkagi hea, et neid üksikuid piiskugi langeb... saab sealt midagigi ju kätte. Kena oleks, kui tuleks sõnum ja koheselt kõik tormaksid oma asju ära korraldama...

    Ega ka suured prohvetid usamaalt ju väga millegagi ei üllata... "time of transition is coming"--nojah, meil pole see 20 aastaga üle läinudki...

    Aga loomulikult igatseks ka mina, et kui palvekoosolekule astub uskmatu sisse, "arvustaksid" kõik ta südame olukorda nagu Korintoses. Ja ta peaks Jumalale au see peale andma või häbiga põgenema.

    Muide, 20 a tagasi, meie koguduse noortegrupp just niiviisi toimis... küll vahetult pärast seda, kui ma ise juba sealt ära olin. Tulid kõik 10-kesi kokku, hakkasid palvetama ja Jumala Vaim ilmutas kõik patud, millega nädala jooksul tegeldud oldi. Ja siis parandati meelt ja mindi koos edasi.

    VastaKustuta
  6. Autor on selle kommentaari eemaldanud.

    VastaKustuta
  7. Kuhu need tomatid viia tuleb?:-)
    Äkki ikka kirjutad mulle meili peale ja tutvustad ennast?
    "Identify! I repeat: Identify!" :-)

    VastaKustuta
  8. Väga hea meel oli neid mõtteid lugeda. Meenutati asju, mis panevad ikka end läbi katsuma. Meenuvad mitmed endalt küsitud küsimused, mis jätan siiski enda teada.

    Mõned konkreetsed kommentaarid.

    "Aitab vaid täielik reformatsioon, seniste õpetuste ja karkude tuleahju ajamine ja Jumala ees tõeliselt vaeseks saamine." --- See on asi, mis tekitas rohkem mõtteid. Mis kristlust meil ikkagi kuulutatakse ja müüakse, et (mh. noored) usklikud juhitakse liiva erinevate õpetustega ja neil on vaja sellest "välja tulla"? Parem ju oleks, kui reformatsiooni pole vaja ja asjad on algusest peale selle koha pealt selged (vaimus vaeste päralt on taevariik). Aga kui olukord juba selline on, siis on hea, et keegi kuulutab reformatsiooni vajadust.

    "Ja siis võime nagu baali prohvetid teha mida iganes, tantsida ümber ohvri, endale ihu peale märke lõikuda, väga kõva häält teha, tõesti ükski asi ei aita ja Jumala tuli ei lange." "Ja kui me neist aseainetest tühjaks ei saa, võime lõpmatuseni tantsida ja paluda, et Jumal meid täidaks, kuid tuli ei lange. " --- Taas mõte, mis meenutab vana küsimust: miks Jumal ei anna tarkust õigel ajal, et taolisi asju vältida ja kohe õigesti teha? Ise küsin, ise vastan. Võib-olla annab ka, aga silma jäävad paraku rohkem need, kellega asi just niimoodi lõpeb; ja võib-olla peale seda tuleb neile ka tarkus (kui nad muidu Jumala teedel käivad), ja võib-olla polegi need konkreetsed "juhtumid" teistmoodi lahendatavad, aga seda teab individuaalselt igaühe kohta vaid Jumal ise, kes kuidas õppima peab.

    "Mitte see, et mina oma armastusväärsuses nii hea ja kallis olen, et Jumalgi näed minu eest ristil suri ja nüüd mind ka kõigi muude kingitustega üle külvata tahab." --- Väga meeldiv neid sõnu lugeda. Ma arvan, et elus on erinevaid aegu ja olukordi, kord on kingitused, siis pisarad, ja need ei pruugi üldse omavahel seotud olla, peaasi et Jumal meid kõiges edasi kannab. Aga hea oli lugeda sellepärast, et mitmel pool on asi nende kingituste poole kiiva kiskunud, muutunud ära (ainult) edu õpetuseks, arvestamata palju tähtsamaid ja sügavamaid momente.

    Aitäh!

    VastaKustuta
  9. Thanx 4 stopping by. Teinekord ongi küsimused tähtsamad kui vastused ning meie valmidus neid küsimusi enda sees hoida piisavalt kaua...;-)

    Leidsin Twitterist Bill Johnsoni välklause, mis ka vist siia sobib: "Compromise is the door through which deception enters."

    Aga õnnistet jõulu jätku!

    VastaKustuta

Käsk rõõmustada

     Katkend raamatust:   Samuel Whitfield. "Jüngerlus algab vaatlemisest".  Tõlkinud Kõrberoos UY.  Copyright  © 2023, by OneKing...