Katkend raamatust:
Samuel Whitfield. "Jüngerlus algab vaatlemisest".
Tõlkinud Kõrberoos UY.
Copyright ©2023, by OneKing, Inc. All rights reserved.
I osa III alapeatükk
Siinai hoiatus
Pärast
dramaatilist pöördumist läks Paulus Araabiasse.[1] Me ei tea täpselt, kuhu
Paulus läks, kuid me teame, et Issand ilmutas Paulusele evangeeliumi just sel
ajal pärast tema pöördumist. Kui kõike arvesse võtta, on väga võimalik, et
Paulus läks Siinai mäele Issandat otsima täpselt nii, nagu Eelija oli seda
teinud.[2]
Miks peaks Paulus Siinai mäele minema? Põhjus on
lihtne – Siinai mägi oli ajaloo kõige dramaatilisema korporatiivse vaatlemise
hetke asukoht. Oleme sageli süüdi Siinai mäel toimunu minimeerimises. Jumala
ligiolu oli auline. Oleksite olnud hirmunud, kui oleksite seal olnud.
Seda oli hirmuäratav vaadata. Inimesed kogesid möllavat tulekahju, uskumatut
suitsu, tohutut pilve, valgusähvatusi, äikest ja maavärinat.
Kui Jumal ilmus Siinai mäele, tuli Ta Iisraeli
hüvanguks, kuid Ta tuli Jumalana ja Tema välimus oli silmipimestav:
Ja kogu Siinai mägi suitses, kui Issand laskus sinna tule sees; selle suits
tõusis üles nagu sulatusahju suits, ja kogu mägi vabises kõvasti. Ja sarvehääl
läks üha valjemaks; Mooses rääkis ja Jumal vastas temale valjusti. Ja Issand
laskus Siinai mäele, mäetippu; Issand kutsus Moosese mäetippu ja Mooses läks
üles. Ja Issand ütles Moosesele: „Mine alla, hoiata rahvast, et nad ei tungiks
Issanda juurde teda vaatama, et paljud neist ei langeks! (2. Moosese 19:18–21)
Ja kogu rahvas kuulis ja nägi müristamist, tuleleeke, sarvehäält ja mäe
suitsemist. Kui rahvas seda nägi, siis ta vabises ja jäi eemale seisma. Ja nad
ütlesid Moosesele: „Räägi sina meiega, siis me kuulame! Ainult ärgu Jumal
meiega rääkigu, et me ei sureks!” Aga Mooses vastas rahvale: „Ärge kartke, sest
Jumal on tulnud teid katsuma, et teil oleks tema kartus silme ees, selleks et
te pattu ei teeks!” Ja rahvas püsis eemal; aga Mooses ligines pimedusele, kus
oli Jumal. (20:18–21)
Hirm
valdas inimesi, kuid Mooses püüdis nende hirmu vaigistada lihtsa manitsusega: Jumal
oli ilmutanud oma au, et inimesed pattu ei teeks.
Jumal hirmutas inimesi oma majesteetlikkusega, et
nad pöörduksid patust ja jäljendaksid Teda. Jumal kutsus kogu rahvast Tema peale
vaatama, et nad muutuksid. Ta tahtis, et nad näeksid Teda ja muutuksid
Tema sarnaseks. Kohtumine Siinai mäel oli mõeldud selleks, et rahvast
jüngreid teha. Jumal ilmutas end selleks, et luua rahvas, kes muutuks Tema
sarnaseks. Ta rääkis kuuldavalt ja hirmutas neid, et sundida neid omaks võtma
jüngerluse protsessi kogukonnana. See protsess pidi algama Siinailt ja jätkuma,
kui inimesed lähenesid Tema ligiolule kogudusetelgi juures.
Jumal tahtis, et Iisraeli rahvas vaataks Teda ja
kuuleks Tema häält, et nad võtaksid omaks Tema käsud ja pöörduksid patust. Ta
tahtis neid oma ligiolu kaudu jüngriteks teha.
Mõned kristlased usuvad ekslikult, et Vana
Testamendi seadus oli päästetee enne Jeesuse tulekut, kuid seadus polnud kunagi
mõeldud päästevahendina. Egiptusest väljaränne oli Jumala tegevuse tulemus Tema
rahva heaks, mitte vastus nende täiuslikule seadusetäitmisele.[3]
Seadus oli juhiste kogum, mis anti pärast seda, kui Jumal oli Iisraeli
päästnud. See oli eeskirjade kogum ja eluviis, mille eesmärk oli hoida inimesi paganrahvaste
pattude eest, et nad saaksid võõrustada Jumala ligiolu enda keskel ja läheneda
Tema ligiolule. Süsteem ei olnud käsumeelne ja arvestas, et inimesed teevad pattu
ning määratledes ära ohvrite süsteemi koos juhistega meeleparanduseks, kui
inimesed patustavad.
Moosese seadus seadis Iisraelile konteksti, kus jüngerlus
pidi toimuma, nähes Jumala ligiolu Iisraeli keskel.
Siinai kriis
Siinai
mägi oli auline, kuid samas ka traagiline. Inimesi kutsuti vaatama ja muutuma,
kuid selle asemel sattusid nad ebajumalateenistuse ja patu sisse. Kohtumine
Siinail annab hoiatuse, et vaatamise kaudu muutumine (jüngriks olemine) ei ole
automaatne. On võimalik näha Jumalat, kuid mitte olla jüngriks tehtud. Teda
nähes on isegi võimalik ikkagi sattuda usust taganemisse.
Kuna vaatlemises on kaalul nii palju, andis Paulus
korintlastele tõsise hoiatuse, võrreldes seda, mida Jumal on teinud Jeesuses,
sellega, mis juhtus Siinail:
Aga kui juba
kirjatähtedega kividesse uuristatud surmateenistus sündis kirkuses, nii et
Iisraeli lapsed ei suutnud vaadata Moosese palgesse selle kirkuse pärast, mis
ometi oli kaduv, kuidas siis vaimuteenistus ei peaks sündima veelgi suuremas
kirkuses? Kui juba hukkamõistuteenistusel oli kirkus, siis on
õigeksmõistuteenistus veel palju suurem kirkuselt. Ning toona kirgastatu ei
olegi praegu enam kirgas selle võrratu kirkuse kõrval. Jah, kui kõrvalejäetav
juba oli täis kirkust, kui palju enam on kirkuses see, mis jääb! Et meil nüüd
on niisugune lootus, siis võime toimida täie julgusega ega pane Moosese kombel
katet oma palgele, et Iisraeli lapsed ei saaks vaadata selle lõppu, mis on
kaduv. Kuid nende mõtteviis on paadunud. Veel tänapäevani jääb Vana Testamendi
lugemise peale seesama kate, seda ei kergitata, sest see eemaldatakse alles
Kristuses. … Aga kui nende süda pöördub Issanda poole, siis võetakse kate ära.
… Aga meid kõiki, kes me katmata palgega vaatleme Issanda kirkust peegeldumas,
muudetakse samasuguseks kujuks kirkusest kirkusesse. Seda teeb Issand, kes on
Vaim. (2. Korintlastele 3:7–14, 16, 18)
Paulus
õhutas korintlasi Jeesust vaatama ja muutuma, võrreldes Jumala tegusid Jeesuses
Iisraeli ajalooga Siinai mäel. Iisraeli kogemus Siinai mäel oli kordumatu ja see on ajaloo
kõige nähtavamalt dramaatilisem Jumala tegu kogukondliku rahva jaoks.[4] Iisraellased nägid
Jumalat tule ja suitsuna mäetipul ilmumas ning kuulsid teda kuuldavalt
rääkimas. Nad kuulsid äikest ja kogesid maavärinat, kui Ta lähenes.[5]
Kui Jumal Iisraelile ilmus, oli Ta majesteetlik ja
hirmuäratav, kuid Paulus ütleb, et sisimas elava Vaimu kaudu on teil
juurdepääs Jumalale suuremas hiilguses. Kas me usume, et meil on juurdepääs
suuremale ilmutusele Jumala kirkusest kui see, mida iisraellased Siinail
kogesid?
Paljud kristlased vähendavad Siinai mäega
kaasnenud hiilgust ja see vähendab Pauluse kirjutatut. Mõelge Siinai mäe
äikesele, maavärinatele, välkusähvatustele, häältele ja hirmule. Ja siis imetlege,
et teil on juurdepääs suuremale Jumala ilmutusele, kui näete Jeesust Vaimu
teenistuse kaudu.
Laske sellel mõni hetk laagerduda, enne kui
jätkame: iisraellased ei saanud vaadata Moosesele otsa, aga meie näeme Jeesuse palges
palju enamat sisimas elava Vaimu kaudu. Kui Jumala ilu on meile kättesaadav
palju suuremal määral kui Iisraeli suurejooneline kohtumine Jumalaga Siinai
mäel, siis miks meid köidavad sellest väiksemad asjad nii palju?
Paulus võrdles uut lepingut Siinai mäega, sest see
oli viimane kord, kui Jumal tuli alla oma rahva ette, et nendega lepingut
sõlmida.
Paulus soovis, et korintlased võrdleksid oma
olukorda Siinaiga:
•
Jumal tuli Egiptusest väljarändel Iisraeli orjusest vabastama. Ta ilmutas
end Iisraelile ja andis neile uue eluviisi, mis võimaldaks neil Teda näha ja
selle käigus patust pöörduda ning muutuda Tema näo sarnaseks.
•
Moosese seadus oli tulevaste asjade eeltähendus ja vari. Kui vaatame
Iisraeli kohtumist Siinail, avastame oma usu alused. See, mis sai alguse
Siinail, peaks meie ajal suuremalt väljenduma.
•
Jumal tuli alla Jeesuse isikus, et vabastada meie südamed patu võimu alt.
Ta ilmutas end uuesti Iisraelile ja andis meile uue eluviisi uussünni ja Vaimu
kaudu, kes võimaldab meil Teda näha, patust ära pöörduda ja Tema näo sarnaseks
muutuda.
Paulus viitas Siinai kohtumisele, et deklareerida:
Jumal on jälle alla tulnud. Me võime vaadata Teda uuesti Jeesuse palges ja
kuulda Tema häält Jeesuse sõnades.
Pauluse võrdlus Siinaiga andis aga ka kriitilise
hoiatuse ning apostel tahtis, et korintlased õpiksid Iisraeli kohtumisest
Jumalaga sellel mäel.
Tõsine hoiatus
Kui
Paulus viitas Siinai mäele, eeldas ta, et korintlased peavad silmas kogu Siinai
mäe lugu. See lugu on hiilgav, kuid sisaldab ka tõsist hoiatust. Kui inimesed
Siinail Jumalaga kohtusid, olid nad nii hirmul, et nad jäid eemale ja palusid
Moosesel nende eest Jumala poole pöörduda ja nendega Jumala nimel rääkida:
Ja kogu rahvas
kuulis ja nägi müristamist, tuleleeke, sarvehäält ja mäe suitsemist. Kui rahvas
seda nägi, siis ta vabises ja jäi eemale seisma. Ja nad ütlesid Moosesele:
„Räägi sina meiega, siis me kuulame! Ainult ärgu Jumal meiega rääkigu, et me ei
sureks!” (2. Moosese 20:18–19)
Nagu
nägime, palus Mooses, et nad hirmunult tagasi ei tõmbuks, vaid laseksid Jumala
ilmutusel neid patust eemal hoida:
Aga Mooses
vastas rahvale: „Ärge kartke, sest Jumal on tulnud teid katsuma, et teil oleks
tema kartus silme ees, selleks et te pattu ei teeks!” (2. Moosese 20:20)
Jumal
tahtis, et rahvas Teda näeks ja Talle ligineks, kuid rahvas oli Tema ligiolust
hirmul, mistõttu nad vaatasid Moosesele otsa ja ütlesid: „Mine räägi sina temaga.“
Jumala ligiolu majesteetlikkuse tõttu ei võtnud inimesed jüngerluse protsessi
omaks ja selle tagajärjed olid kohutavad.
Kuna inimesed ei tulnud ligidale, et näha Jumalat
ega muutunud sellest, mida nad nägid ja kuulsid, sattusid nad
ebajumalateenistusse.
Mooses lähenes Issanda ligiolule, aga rahvas
mitte. Tema muutus, aga nemad mitte. Kui Mooses jätkas Jumala vaatlemist,
muutis Jumala enda auhiilgus Moosese füüsilise ihu. Mooses oli Jumala
auhiilgusest nii muutunud, et tema nägu kiirgas ja iisraellased katsid lõpuks
Moosese näo.[6]
Nad ei suutnud taluda seda, kelleks Mooses oli muutunud Jumalat nähes, kuid
Jumal tahtis, et kogu rahvas kannaks Tema auhiilgust.[7]
Mooses muudeti jüngriks, kui ta nägi Jumala kirkust enne risti, see on
ere pilt Jumala nägemise väest, mis meid muudab.
Professionaalide
saatmine vaatlema
Kuna
Iisrael saatis Moosese enda eest Issandat vaatlema, muutus Mooses, kuid lõpuks kummardas
rahvas ise kuldvasikat.
Selle asemel, et kanda Jumala au, teenisid
iisraellased ebajumalat. G. K. Beale kommenteerib seda kirjeldamatut
tragöödiat:
Moosesele
kontrastiks kinnitab Psalm 106:20, et kuldvasika kummardajad „vahetasid” Jumala
au, mida nad oleksid pidanud peegeldama, vasikakujulise ebajumala autu sarnasuse
vastu. Tegelikult tähistas Moosese näol peegelduv hiilgus seda, mida kõik
ustavad iisraellased oleksid pidanud peegeldama, millele osutavad ka teised
Vana Testamendi tekstid, mis näivad käsitlevat ustava inimese lähedust
Jumalale, mille tulemuseks on Tema valguse peegeldus: „Issand lasku oma pale
paista su peale” (4Ms 6:25); „kes Tema [Issanda] poole vaatavad, säravad
rõõmust“ (Ps 34:6); nii ka Jesaja 60:1–5 (“ja Issanda auhiilgus koidab su kohal”).[8]
Selle asemel, et Teda silmitsedes muutuda Jumala
näo sarnaseks, tegid iisraellased jumala vastavalt oma soovidele ja nimetasid
selle JHWH-ks. Samamoodi, kui me ei näe Jumalat ega püüa muutuda Tema näo sarnaseks
– eriti kui see tekitab meile ebamugavust –, loome lõpuks oma „jumalad“ ja
muutume nende sarnaseks.
Jumala auhiilguse läheduses olemisest ei piisa.
Juhist, kes näeb Jumalat, ei piisa. Peame nägema Teda koos kogukonnaga. Peame
silmitsi seisma jumalakartusega ja me peame muutuma.
Iisraellaste ebajumalakummardamine Siinai mäel
sunnib meid esitama ebamugavaid küsimusi: Kas meie saadame ka oma pastorid vaatlema
Jumalat ja kuulama Teda meie eest, nii nagu iisraellased Moosest kohtlesid? Või
püüame me ise Jumalat vaadelda ja kuulata? Kui oled pastor: kas pead
esmatähtsaks Jumala peale vaatamist? Või kulutad rohkem energiat, vaadates muid
asju, mis tunduvad edukad?
Jumal määrab juhid, kes teenivad Tema ihu ja kasvatavad
selle küpseks,[9]
kuid „me kõik” peame Teda vaatama. Meil on vaja jumalakartlikke juhte, kuid
Jumal seadis Moosese paika selleks, et hõlbustada kogukondlikku kohtumist.
Peame Jumalat koos vaatlema, mitte lihtsalt saatma „Moosese“ seda meie
eest tegema.
Kogudus kannatab tohutult, kui saadame „professionaalid“
(pastorid, õpetajad, ülistusjuhid jne) Jumalat vaatama, selle asemel, et ise
Issanda mäele tõusta. Protestantlikud kristlased kritiseerivad sageli katoliku
kirikut professionaalsete preestrite eest, viidates sellele, et kõik usklikud
on kutsutud olema preestrid.[10]
Praktikas aga kohtlevad isegi protestantlikud kristlased kutselisi teenijaid
sageli „preestritena“, kes otsivad nende nimel Jumalat.
Vaatlemine on
tõsine asi
Kuigi
me ei kohta Jumalat nii nagu iisraellased, elab Jumal ikkagi oma rahva keskel,
hoolimata sellest, mida me oma kohalikust kogudusest arvame.[11] Jumal kutsus inimesi
endale lähenema, kuid ta hoiatas neid ka, et selliseid kohtumisi tuleb austada.
Ja Issand ütles
Moosesele: „Mine alla, hoiata rahvast, et nad ei tungiks Issanda juurde teda
vaatama, et paljud neist ei langeks! Ja preestridki, kes liginevad Issandale,
peavad endid pühitsema, et Issand neid ei kohtleks karmilt!” (2. Moosese
19:21–22)
Issand
tahab, et Tema rahvas Teda vaatleks, kuid Ta hoiatas iisraellasi, et nad ei
läheneks pühale mäele vaid uudishimust. See on hoiatus kogudusele juhusliku
lähenemise eest, kus lähenetakse Jumalale oma lõbuks ja meelelahutuseks, kuid
ei taotleta muutumist Tema näo järgi. Kui Jumal ilmutab end, et inimesed
saaksid Teda näha, on see tõsine asi.
Jumal ilmutab end oma rahvale lepingu kontekstis
ja Ta ootab, et me vastaksime Talle lepingu põhiselt.
Oleme ajaloo kõige haritum põlvkond. Meil
on Piiblile ja teoloogiale palju parem juurdepääs kui ühelgi teisel põlvkonnal.
Ühelgi piibliautoril polnud ligipääsu sellele, mis keskmise kristlase taskus olevas
nutitelefonis on.
Meil on ka palju rohkem ülistusmuusikat kui ühelgi
teisel põlvkonnal, et äratada meie kiindumust Jumala ilu ja majesteetlikkuse
vastu. Samas, kui me otsime vaid „ülistamise kogemust”, kuid meid ei muudeta ülistuse
kaudu Jeesuse näo sarnaseks, on meie „ülistus“ ohtlik. See toimib platseebona,
emotsionaalse jäljendusena sellest, mida Jumal tahab.
Ülistusjuhid, lauljad ja muusikud, peate oma andi
väga tõsiselt võtma. Võite olla kogudusele uskumatu kingitus, kui juhite meid
Jumalat vaatama. Kui aga annate meile ainult emotsionaalseid „kogemusi“, siis
lohutate meid meie ebaküpsuses ja juhite meid ebajumalakummardamisesse,
pakkudes meile sellist kohtumist Jumalaga, mis küll kinnitab, kuid ei muuda
meid.
Jumala vaatamine ei tähenda ainult Jumala kohalolu
lähedasemat kogemist jumalateenistusel. See puudutab muutumist, mis peaks
tulenema Jumala isiku ilmutamisest.
Oleme ajaloo kõige informeeritum põlvkond,
kuid kas me oleme kõige enam transformeerunum (muutunud) põlvkond?
Ma kardan, et oleme saanud väga tuttavaks teabega
Jumala ja isegi Jumala ligiolu kohta, kuid nagu iisraellased, saadame meiegi
oma juhid Jumalaga rääkima ja meile teavet tagasi tooma. Kuid Jumal tahab, et
me läheneksime Talle kogukonnana ja kannaksime selle tagajärgi, mida me näeme.
Kas sa püüad näha Jumalat oma uudishimu rahuldamiseks? Väikese põnevuse pärast?
Või sellepärast, et tahad Teda tunda ja igatsed muutumist?
Iisraellased olid Jumalast hirmunud ja Paulus
nimetas nende kohtumist väiksemaks auhiilguseks kui see, mis on meile kättesaadav
sisimas elava Vaimu kaudu:
Aga kui juba
kirjatähtedega kividesse uuristatud surmateenistus sündis kirkuses, nii et
Iisraeli lapsed ei suutnud vaadata Moosese palgesse selle kirkuse pärast, mis
ometi oli kaduv, kuidas siis vaimuteenistus ei peaks sündima veelgi suuremas
kirkuses? Kui juba hukkamõistuteenistusel oli kirkus, siis on
õigeksmõistuteenistus veel palju suurem kirkuselt. Ning toona kirgastatu ei
olegi praegu enam kirgas selle võrratu kirkuse kõrval. Jah, kui kõrvalejäetav
juba oli täis kirkust, kui palju enam on kirkuses see, mis jääb! (2.
Korintlastele 3:7–11)
Meie
kogemus Jumalaga ei ole iga kord dramaatiline, kuid see nõuab meilt alati midagi.
Tema olemus ja iseloom vastanduvad meile ja tekitavad meis ebamugavust. Jumal paljastab
suure erinevuse selle vahel, kes meie oleme ja kes Tema on. Sel hetkel võime eemale
tõmbuda või läheneda kindlustundega, et Jumal naudib halastamist ja meie
muutmist oma Vaimu töö kaudu. Jumal on meie vastu väga armuline ja Ta töötab
meie ja Tema vahelise lõhe kallal, kuid Tema ei saa meie sarnaseks. Ta teeb
meid Tema sarnaseks.
Kui me pole kunagi olnud hirmunud selle pärast,
mida me tunneme Jumalat nähes, pole me veel kõiki uue lepingu hüvesid nautinud.
Sisemuses elava Vaimu kaudu suudame me taluda Jumala ilmutust, mida
iisraellased ei suutnud taluda. Peame lähenema täieliku usaldusega Jeesuse veresse
ja Püha Vaimu abi suhtes, et näha Jumalat sellisena, nagu Tema on.
Me ei pea seisma eemal. Me võime Jeesuse vere
tõttu tõusta „pühale mäele” ja vaadata Teda täieliku usukindlusega.[12]
Kui me seda teeme, muudab Ta meid oma näo sarnaseks. Jumala auhiilgus oli
Siinai mäel looritatud, kuid on täielikult ilmutatud Jeesuse isikus.
Iisraellaste kohtumine Jumala „looritatud“ kirkusega Siinail on uskumatu
tunnistus sellest, mis on meile Vaimu kaudu kättesaadav.
Kas sa kujutad ette viibimist Siinai mäel ja
keeldumist vaadata mäe peale ja kuulata Issanda kuuldavat häält? Kas sa kujutad
ette, et kõrvaklapid pannakse pähe ja nauditakse meelelahutust selle asemel, et
vaadata elavat Jumalat tules mäe peal ja kuulata Tema äikeselist häält? Kuid
kas see pole mitte see, mida me ise teeme, kui eelistame meelelahutust, meediat
ja tähelepanu hajutajaid Vaimuga ühenduse otsimise asemel ega palu Pühal Vaimul
meile Jumalat ilmutada?
Veelgi enam, kas kujutaksid ette, et Iisraeli
rahvas otsustab kokku tulla ja üksteisega rääkida, kuid ei vaata kunagi ühiselt
mäe peal olevat tuld, suitsu ja äikest? Kuid jällegi, kas me ise ei tee seda
siis, kui koguneme nädalast nädalasse, kuid ei näe kunagi ühiselt Jumala auhiilgust?
Arvestades seda, mida sisimas elaval Vaimul on pakkuda,
on traagiline, et kulutame meelelahutusele rohkem aega kui Jumala vaatlemisele.
Oleme nagu iisraellased põleva mäe jalamil, kes ei vaevu üldse mäe peale
vaatama.
Kui Vaim on andnud meile juurdepääsu Jumala auhiilguse
nägemiseks suuremal määral, kui Iisrael Siinail koges, siis kuidas me saame pidada
Netflixi atraktiivsemaks? Kuidas on nii, et me koguneme rahvana kokku, kuid ei
kogune, et ühiselt Vaimu kaudu Jumalat näha? Ja kas võib juhtuda, et meie
nägemise puudumine on seotud meie mittemuutumisega rohkem, kui me mõistame?
Transformatsioon ei ole automaatne. See on Siinai
mäe hoiatus. Peame sellele vastama.
Iisrael sattus ebajumalateenistusse, sest rahvas
ei tungelnud Jumala au nägema ega seisnud silmitsi Tema auhiilguse
tagajärgedega. Samamoodi, kui me ei sea oma kogunemistel esikohale Jumala vaatlemist,
jõuame aeglaselt ebajumalakummardamiseni. Me kujundame enda loodud „Jeesuse”.
Me nimetame seda „Jeesuseks” ja koguneme selle „jumala“ ümber, kuid see ei ole hirmuäratav,
mitteloodud Jumal. See on lihtsalt meie enda tehtud vasikas, kes on kujundatud
meie enda näo järgi. Üks piibliuurija hoiatab:
Kuivõrd
me loome mingi jumala oma näo järgi ja oma maitse kohaselt, järgime teist
jumalat.[13]
Vaatamine
on tõsine asi. Kaalul on kõik.
[1] Galaatlastele 1:15–17.
[2] Huvitav on ka see, et Paulus ütleb, et
naasis Damaskusesse pärast Araabiasse minekut ja Eelija tuli samuti pärast
Siinai mäe külastust Damaskusesse. Vaata 1. Kuningate 19:8–18; Galaatlastele
4:25.
[3] Carmen Joy Imes „Jumala nime
kandev: Miks on Siinai endiselt oluline?“ (Downers Grove, IL: IVP Academic:
An Imprint of InterVarsity Press, 2019), 12.
[4] Jeesuse ristilöömine on suurim ilmutus
selle kohta, kes on Jumal, ja Jeesuse tagasitulek ületab paljuski Egiptusest väljarände,
kuid tänaseni on Egitusest väljaränne jäänud ajaloo kõige nähtavamalt
dramaatilisemaks sündmuseks.
[5] 2. Moosese 19:18–19; 20:18.
[6] 2. Moosese 34:29–35.
[7] 2. Moosese 19:6; 3. Moosese 11:45;
19:2; 20:26; 5. Moosese 7:6; 26:19; 28:9; Jesaja 62:12.
[8]G. K. Beale, Meist saab see, mida
kummardame: ebajumalakummardamise piibellik teoloogia (Downers Grove:
InterVarsity Press, 2008 ), lk 90 .
[9] Efeslastele 4:11–13.
[10] 1. Peetruse 2:5, 9; Ilmutuse 1:6;
5:10; 20:6.
[11] 1. Korintlastele 3:16–17; 2.
Korintlastele 6:16; Efeslastele 2:21–22.
[12] Efeslastele 2:18; 3:11–12;
Heebrealastele 4:16; 10:19–23.
[13]W. Ross Blackburn, Jumal, kes teeb
end tuntuks: 2. Moosese raamatu misjonärisüda, toim. DA Carson, vol. 28,
New Studies in Biblical Theology (Inglismaa; Downers Grove, IL: Apollos;
InterVarsity Press, 2012), 212.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar