Katkend raamatust:
Samuel Whitfield. "Jüngerlus algab vaatlemisest".
Tõlkinud Kõrberoos UY.
Copyright ©2023, by OneKing, Inc. All rights reserved.
I osa I alapeatükk
Jüngriks olemine algab vaatlemisest
Pauluse
teine kiri korintlastele võtab kokku Uue Testamendi lähenemise jüngriks
olemisele:
Aga meid kõiki,
kes me katmata palgega vaatleme Issanda kirkust peegeldumas, muudetakse
samasuguseks kujuks kirkusest kirkusesse. Seda teeb Issand, kes on Vaim. (2.
Korintlastele 3:18)
Jüngriks
olemine algab sellest, et Jumala rahvas vaatab ühiselt Jumala kirkust Jeesuse palges.
See jüngerluse mudel oli algusest peale Jumala
meetod ja kui jätame selle ühise vaatlemise tähelepanuta, eirame me piibellikku
mudelit. Seetõttu peame küsima, kas meie jüngerluse
meetodid järgivad seda mudelit.
Me ei tohi taandada jüngerlust teabe hankimisele. Uue
informatsiooni õppimine ei ole „jüngriks olemine“; see on õppimine. Õppimine on
jüngerluse protsessi väärtuslik osa, kuid see pole jüngerlus, välja arvatud
juhul, kui uus teave võimaldab meil näha Issandat ja muutuda Tema näo sarnaseks.
Kahjuks on paljud jüngerlusprogrammid tegelikult vaid info edastamiseks mõeldud
koolitused. Selle tulemusena, eriti teadmisi hindavates kultuurides, kujutatakse
ette, et meil on küpsus, mida meil pole. Oleme lihtsalt palju infot omandanud.
Samuti ei tohi jüngerlust taandada käitumise
muutmisele. Käitumine on oluline ja aja jooksul võib see olla lakmuspaberiks,
kuidas me Issandale vastanud oleme, kuid käitumise muutmiseks on palju
erinevaid viise. On vägagi võimalik elada distsiplineeritud elu ja omaks võtta
moraalne käitumine ilma Jumalat nägemata või Teda tundmata. Oleme kutsutud saama
Jeesuse sarnaseks, mitte lihtsalt käituma nagu Tema.
Kui me rõhutame käitumist Jumala tundmise asemel,
siis riskime teha „jüngreid“, kes kuulevad Issandat ütlemas: “Ma ei ole teid
kunagi tundnud”, sest on võimalik käituda õigesti ja isegi tegutseda vaimulikus
väes ning mitte muutuda Jeesuse sarnaseks.[1]
Jüngerluse eesmärk on näidata Jumalat inimestes
täpselt nii, nagu Ta ilmutas end Jeesuses. Kuigi Jeesus üksi on täiuslik
ilmutus, soovib Jumal Temasuguseid inimesi. Kui meie lähenemine jüngerlusele on
suunatud millelegi muule, on see rütmist väljas. Kristliku käitumise õppimisest
(kuigi sellest on abi), ei piisa, me peame saama Tema sarnaseks. Meie
elu eesmärk praegusel ajastul on saada Jeesuse sarnaseks, kuid me ei saa
muutuda kellegi sarnaseks, keda me ei tunne.
Teises kirjas korintlastele 3:18 võetakse kokku
Pauluse lähenemine jüngriks olemisele ja see on meile edasi antud, et võtaksime
selle meie endi kohalike koguduste jüngerluse paradigmaks. Enne selle paradigma
põhjalikumat uurimist peame kaaluma paradigma mõningaid külgi.
Jüngriks olemine
peaks üles õhutama vaimustust
Ilu
vaatamine tekitab vaimustust ja vaimustus on parim viis inimese
ümberkujundamiseks.
Mõelgem armunud noormehele. Vanemad, õpetajad,
mentorid ja sõbrad võivad paluda noormeest, et ta muudaks teatud harjumusi ja
võtaks omaks teatud distsipliinid, rääkides aastaid ilma suurema mõjuta. Kui
aga noormeest haarab noore naise ilu, muutub äkki kõik. Ta keskendub oma
tulevikule. Ta võtab innukalt omaks teatud korra. Tema elustiil muutub
radikaalselt. Kogu tema elu saab uue suuna. Hetkega teeb ta muudatusi, mida
tema vanemad ja mentorid olid palunud tal teha aastaid.
Vaimustus tekitab transformatsiooni ehk muutust.
Vaimustus tekitab ka jäljendamist. Armunud
noormees hakkab ühtäkki huvi tundma asjade vastu, millele ta varem ei olnud mõelnud.
Ta hakkab osalema uutel üritustel ja pidama uusi vestlusi. Naisest võlutud
olemine tekitab temas jäljendamissoovi, sest inimese armastamise juurde kuulub selle
nautimine, mida teine inimene naudib. Tema rõõm naise üle muudab tema ihasid ja
elustiili. Kui armastus jätkub, toob mees vabatahtlikult ja rõõmsalt ülima
ohvri abielu näol.
Abielu nõuab, et mees kõrvaldaks paljud
võimalused, katkestaks teatud suhted ja suunaks ümber kogu oma elustiili. Tal
ei jää enam sellist vaba aega nagu varem. Tõenäoliselt kaotab ta mitmeid sõpru.
Ta võtab endale uued kohustused ja kaotab vabaduse. Miks peaks noormees
vabatahtlikult ja hea meelega oma vabaduse loovutama ja hakkama elama kitsaraamilist
pühendumuselu, mis seab püsivad nõudmised tema ajakavale, rahale ja füüsilisele
jõule? Seda kirjeldab vaid üks sõna: vaimustus.
Vaimustus on teadliku ja kestva ohverduse võti
ning see ei piirdu ainult romantikaga. Kui inimesed alustavad uut hobi või
tegevust, reageerivad nad samamoodi. Hea meelega kulutavad nad sellele raha.
Nad leiavad sõpru, kes on sama palju asjast huvitatud. Nad veedavad tunde oma
uude ajaviitesse investeerides. Mõned isegi mõistavad, et nende kütkestus on
veider, kuid nad ei pane seda endale pahaks, sest nende süda on lummatud. Sama
juhtub ka siis, kui keegi on spordist või mõnest muust asjast haaratud.
Nii on inimsüda loodud ja see on piibelliku jüngerluse
eeskuju. Me „näeme“ Kedagi, kes on ilus. Me oleme Temast vaimustunud. Ja siis
me rõõmsalt ja hea meelega suuname oma elu ümber, et näha rohkem seda Isikut ja
olla osa Tema rahvast.
Abielud muutuvad elutuks, kui teises inimeses pole
rõõmu ega vaimustust, ja sama kehtib ka koguduste kohta. Me ei taha, et kogudused
oleksid täidetud inimestega, kes teevad õigeid asju ja käivad kirikus, kuid kes
ei tunne Jumalast rõõmu.
Kui inimesed võtavad omaks teatud rituaalid ja
tegelevad teatud distsipliinidega, kuid ei ole vaimustunud, siis nad ei ole
jüngrid.
Mõelge inimestele, kes armastavad joosta. Nad
kogunevad loomulikult. Nad arutavad jooksmise üle. Ostetakse uued jalanõud ja
jagatakse jooksmise kohta infot. Kuid ennekõike, need inimesed jooksevad
regulaarselt. Mõned jooksevad rohkem kui teised, kuid nad leiavad
jooksmises ühendava seose. Kui on inimesi, kes naudivad Jumala kohta õppimist,
kuid tegelikult ei naudi Tema vaatlemist ja selle poole püüdlemist, mida Tema väärtustab,
siis nad ei ole veel jüngrid. Nad on nagu jooksjad, kes loevad uuest
jooksuvarustusest ja arutavad jooksmise üle, kuid tegelikult ei jookse.
Kui inimene loeb jooksmisest, kuid ei jookse, peab
teine jooksja teda õpetama jooksma ja kogema jooksmise naudinguid. Jooksmisega mitte
kokku puutunud inimesed peavad oma keha ümber orienteerima. Nad peavad treenima
uusi lihaseid ja ületama esialgse valu, mis tekib siis, kui keegi, kes pole
jooksnud, hakkab jooksma. Nad peavad arendama suutlikkust läbida pikki vahemaid.
Tõenäoliselt kogevad nad heidutust. Samamoodi on jüngriks olemine protsess.
Inimese võimed ja isud tuleb ümber kujundada. Nad võivad heituda. See on okei – jüngriks
olemine on protsess ja me peame sellele pühenduma.
Noored usklikud vajavad küpseid usklikke, kes ise
vaatlevad Jeesuse ilu ja suudavad noori kasvatada vaatlemises ja vaimustuses
olevaks. Aga kui meie koguduste „küpsed“ ei ole ise vaimustunud, siis kuidas
saavad nad teisi jüngriteks teha? Ja kas nad on tõesti „küpsed“? Oleme
harjunud mõttega, et romantiline armastus muutub partnerite vananedes kahvatumaks
ja vähem kirglikuks. See on aga patu tagajärg. See ei ole ideaalne olukord.
Küpsed usklikud peaksid olema Püha Vaimuga rohkem lähedasemad kui noored
usklikud ning Vaimuga läheduses olemise vili on vaimustus Jeesusest.
Võib-olla peaksime mõõtma koguduse küpsust vaimustuse
alusel ning kasvava igatsuse ja harjumuse põhjal näha Jumala ilu Jeesuse
isikus.
Kui inimene tuleb esimest korda Jeesuse juurde, on
ta Jeesusest niivõrd kütkestatud, et tema elu hakkab muutuma. Inimeste suhted,
harjumused, kulutused, meelelahutus ja aja veetmise viis hakkavad muutuma. Nad
on tavaliselt näljased ja tahavad õppida Jeesuse kohta kõike, mida nad vähegi suudavad,
sest nende silmad on äkki avanenud Tema ilule. Kas me toidame seda igatsust
Jeesuse järele või rahuldame neid muude asjadega? Kas meie jüngerluse meetodid
õhutavad igatsust Jeesuse tundmise järele või rahuldame noorte ihalust uute
harjumustega?
Kristlikus elus võivad tulla raskuste, kannatuste,
väljakutsete, üksinduse ja isegi heidutuse perioodid. Tuleb hetki, mil Jeesuse
ilu on raske näha. Kuid aastate ja aastakümnete lahti rulludes peaks meie elu
olema Jeesuse isiku ilu pidev avastamine. Me ei tohiks „küpseda“ üle
igatsusest, mis noore uskliku puhul on tavaline, – vaadelda rohkem Jumalikku Inimest.
Me peaksime kutsuma inimesi sügavale
pühendumisele, andumisele ja ohverdustele. Siiski peab see olema ilu ja kütkestuse
kontekstis. Inimesed, kes on Jeesusest vaimustunud, ohverdavad meelsasti palju
rohkem kui inimesed, kes on pühendunud, kuid mitte vaimustunud. Kui õpetame
inimesi olema pühendunud, kuid Jeesuse ilu neid ei haara, muutuvad nad oma
harjumustes religioosseks, kuid see pole jüngerlus, vaid lihtsalt üks silmakirjalikkuse
vorme.
Loogikast ei piisa küpsete inimeste tekitamiseks.
Patt on liiga petlik ja inimese süda pole robot. Inimese süda ei ole eelkõige
ratsionaalne ja loogiline. See igatseb ilu järele.
Vaatlemine on kogukondlik
Me
muutume, kui me kõik näeme Issandat. Tähtis on näha Issandat
isiklikult, kuid me peame Teda ka koos vaatlema. Kirikud peaksid kaaluma,
kuidas luua pidev ja jätkusuutlik rütm kogukondlikule nägemisele. Kogudus peaks
regulaarselt kogunema, et vaadata Jeesuse ilu ja vastata sellele ilule
korporatiivselt. Tegelikult peaks kogu korporatiivne teenistus seisnema vaatlemises.
See on jüngerluse aluseks, sest kristlik elu on korporatiivne
kogemus, mida tuleks elada kogukonnas. Kristlastel pole võimalik saavutada täielikku
küpsust, elades eraldatud, individualistlikku elu. Nagu üks mu sõber kunagi
ütles, ei ole Jeesus mitmenaisepidaja. Ta ei otsi miljoneid „pruute“, kes Teda
individuaalselt armastavad. Ta otsib vallalist korporatiivset pruuti, inimesi,
kes on kokku kasvanud Tema kaaslaseks.[2]
Kuna Jeesus otsib rahvast ja mitte ainult
üksikisikuid, peab jüngriks olemine olema korporatiivne protsess, kus me koos
küpseme. Jumal ei anna endast kõike ühelegi inimesele. Selles, kes Tema on,
on aspekte, mida saab kogeda ainult teiste inimeste kaudu Kristuse ihus. On
asju, mida Issand räägib meile ainult teise inimese kaudu Kristuse ihus. Me ei
saa olla ihuüksi täielikud Jeesuses. Mõned jüngerluse aspektid ilmnevad ainult
siis, kui me Teda koos vaatleme ja seejärel hakkame koos elama selle
kuju järgi, mida oleme näinud.
Kas sinu kogudus või väikegrupp koguneb ühiselt Teda
vaatlema?
Muutumine
(transformatsioon) peab olema eesmärk
Jumal
ei saanud inimeseks selleks, et su elu parandada – Ta tuli selleks, et muuta
sind Tema sarnaseks.
Igasugune lähenemine jüngriks olemisele, mis ei
suuda inimesi muuta Jumala sarnaseks, ei ole õige, piibellik jüngerlus. Kuna
eesmärk on muutuda Jumala sarnaseks, kaotab kogudus oma tee, kui ta koosneb
andekatest ja pühendunud inimestest, kes ei ole lummatud Jumala ilust ega
taotle muutumist Tema näo järgi. Edukas jüngerlus loob rahva, kes on muutumas
Jumala sarnaseks. Kõigist muudest saavutustest on parimal juhul marginaalne
kasu.
Üsna tihti püüame me veenda inimesi olema nagu
Jumal, kui nad pole Teda näinud. Kui me vaatame koos Jumala ilu ja näeme Teda
sellisena, nagu Tema on, vastandub see meie käitumisele ja hakkab meid Tema
sarnaseks muutma.
Kui Jumalat ei nähta, siis mõõdetakse edukust
lõppkokkuvõttes selle põhjal, mida nähakse. Selle tulemusena defineerivad
paljud kirikud „edukust“ samamoodi nagu ümbritsev kultuur, võib-olla pisut kõrgemal
moraalitasemel. Kui kellegi edukuse määratlus on identne teda ümbritseva
kultuuriga, siis pole see edukuse piibellik määratlus. Selle asemel on see
tõenduseks, et vaadatakse endiselt maailma peale ja ollakse rohkem haaratud
selle võlust kui Jeesuse isikust.
Kui vaatame Jeesust, saab meie eesmärgiks pigem muutumine
kui edukus, sest me mõistame, et Piibel ei tõotanud meile praegusel
ajastul kunagi edu ja Jumala edukuse määratlus on maailmaga võrreldes
radikaalselt erinev. Tegelikult kavandab Jumal mõnikord olukordi, mis tunduvad
väga „ebaõnnestunud”, et kujundada oma rahva seas seda, mida Tema soovib.
Mõnikord korraldab Jumal meie elus olukordi, et saaksime kogeda Tema enda valu
või tekitab Ta midagi, mida pole võimalik muul viisil tekitada.
Jumal kasutab kõike meie elus, et tekitada muutusi
– Ta kasutab isegi meie suurimaid ebaõnnestumisi. Peetrus on üks parimaid
näiteid. Peetrus kutsuti karjaseks, kuid ta oli jultunud, uhke ja tugev. Siis,
kui Jeesus reedeti, salgas Peetrus Jeesust avalikult kolm korda, sest üks
teenijatüdruk esitas talle väljakutse. See oli alandav avalik läbikukkumine
mehe jaoks, kes oli lubanud, et sureb koos Jeesusega.[3]
Jeesus läks Peetrusele pärast tema ebaõnnestumist
järele. Ta küsis Peetruselt: „Kas sa armastad mind?“ kolm korda, et ravida
kolme keeldumise torkehaavu. Iga kord, kui Peetrus ütles „jah“, vastas Jeesus:
„Sööda siis mu lambaid.“[4]
Peetruse ebaõnnestumine oleks pidanud ta juhirollist diskvalifitseerima, kuid
Jeesuse vaatenurgast valmistas Peetruse ebaõnnestumine teda ette juhiks olema.
Peetrus võis nüüd armu ja pika meelega teisi karjatada. Tema uhkus oli murtud
ja sellest hetkest oli tema pastoriroll hoopis teistsugune. Tema suurim
ebaõnnestumine viis teda edasi, sest ta tegi Jeesusega koostööd.
Kas näete oma elu väljakutseid – isegi kui need on
teie enda ebaõnnestumiste tulemus – kui võimalust muutuda Jeesuse sarnaseks?
Liiga paljud inimesed on muutumise asemel rahul
edukusega. Mitmed inimesed otsivad edu, loovad muljetavaldavaid ettevõtmisi ja
suuri teenistusi, kuid edu pole kaugeltki nii oluline, kui nad ette kujutavad.
Teised tunnevad end ebaõnnestununa, sest nad ei ole maailma definitsiooni järgi
edukad, kuigi nad on ehk palju edukamad Jeesuse vaatenurgast, kui nad ise
arvavad.
Kui keskendume edule, mitte muutumisele, siis oleme
kas pettunud või heitunud, kui hindame oma elu ebapiibelliku edukuse
määratluste järgi. Teisest küljest, kui võtame omaks muutumise, võime leida
väärikuse kõiges, mis meie elus juhtub. Meid ei võrgutata püünistesse, kui
näime „edukad“ või „mõjukad”, ja meid ei heiduta meie ebaõnnestumised või elu „väiksus”.
Jumal võib võtta kõik, sealhulgas sinu ustavuse, ebaõnnestumised,
kaotused, võidud, reetmised, kannatused ja rõõmud, ning kasutada neid sinu
heaks ja sinu ümberkujundamiseks.
Sinust saab see,
mida sa näed
Ilmutus
Jeesusest kui inimese kaudu teatavaks tehtud Jumala täiusest peab olema kogu
meie õpetuse ja teenimise keskpunkt, sest kui me Teda ei näe, ei saa me Tema
sarnaseks.
Vanemad, kas te õpetate oma lastele Jumala
tundmist või head käitumist? Piibliõpetajad, kui suur osa teie õpetusest on
keskendunud Jumala tundmisele Jeesuse isikus? Ülistusjuhid ja lauljad, kas
juhite rahvast Jeesust vaatlema? Juhid, teie teenistus peegeldab teie sisemist
elu. Kui olete oma rahva jüngerluses pettunud, kas võib see olla teie enda jüngerluse
peegeldus? Kui te ei suuda juhtida inimesi Jeesust vaatama, peate kõigepealt
oma jüngerluse uuesti läbi vaatama. Alustage sealt, enne kui oma programmides
muudatusi teete.
Kui teie teenistus ei ärgita inimesi Jeesust vaatlema,
ei saa te eeldada, et nad muutuvad Tema sarnaseks.
Põhimõte, et inimesed muutuvad selleks, mida nad
näevad, on inimkogemuse aluseks. Igat inimest kujundab kultuur ja kontekst,
milles ta on üles kasvanud. Ta õpib keelt, kultuuri ja väärtusi, jälgides teisi.
Kultuuri pole vaja õpetada. Lapsed jäljendavad loomulikult ümbritsevaid
inimesi. Nad näevad ja jäljendavad seda, mida nad näevad, kuni nad muutuvad
selleks, mida nad näevad.
Mõelgem katsele õpetada inimesele teise rahva
kultuuri ainult teabe kaudu. Nad saavad õppida
teavet, keelt ja kultuuriinfot, kuid nad ei oska käituda õigesti teise kultuuri
kohaselt. Kui soovite, et keegi õpiks teist kultuuri tundma, peate ta sellesse
kultuuri sisse kastma. Nad peavad selles elama, et hakata nähtut loomulikult
jäljendama. Aja jooksul ei õpi nad mitte ainult keelt ja infot, vaid
jäljendavad isegi kultuuri peenemaid aspekte ja peegeldavad kultuuri tõeliselt.
Samamoodi ei õpetata lastele nende oma kultuuri.
Vanemad ei too välja raamatuid ega korralda kursusi mingisse inimrühma
kuulumise kohta. Lapsed näevad, jälgivad ja on kultuuri sisse kastetud, kuni
nad seda loomulikult jäljendavad ja sellest osa saavad. Nad jäljendavad
täheldatud maneere ja käituvad väga sarnaselt. Miljon väikest asja muutub neile
väga loomulikuks. Tegelikult muutub see osaks nendest.
Turundusinimesed on sellest teadlikud ja kulutavad
selle mõttega miljardeid dollareid. Nad teavad, et mida iganes me näeme ja
väärtuslikuks peame, seda püüame ka jäljendada. Nad kasutavad toodete propageerimiseks
kuulsusi, sest nad teavad, et inimese süda tahab loomulikult jäljendada neid,
keda ilusaks peetakse. Inimesed kulutavad miljardeid dollareid jalatsite,
rõivaste ja varustuse ostmiseks, mida professionaalsed sportlased reklaamivad.
Tegelikkuses ei tee see varustus inimestest sportlasi, kuid meil on igatsus jäljendada
neid, keda me jumaldame.
Tegelikkuses pole kuulus isik pädev teadma,
millised tooted on parimad, kuid turundusinimesed teavad, et inimesed tahavad jäljendada,
seega kasutavad nad inimesi, keda soovitakse jäljendada. Kuigi kuulsused ei ole
kvalifitseeritud hindama asju, mida nad reklaamivad, ja sportlik riietus ei tee
kedagi paremaks sportlaseks, ihkame saada sellisteks, keda me ilusaks peame.
Ettevõtted manipuleerivad sellega, sest see on sügavalt juurdunud inimese
psüühikasse ja me peame mõistma, et see on kogu jüngerluse alus.
Mida sa vaatled? Mis iganes see ka poleks,
sind kujundatakse sellele sarnaseks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar