Katkend raamatust:
Samuel Whitfield. "Jüngerlus algab vaatlemisest".
Tõlkinud Kõrberoos UY.
Copyright ©2023, by OneKing, Inc. All rights reserved.
I osa II alapeatükk
Apostellik muster
Paulus
võttis jüngerluse tuuma kokku kui ümberkujundamise ühise vaatamise kaudu, sest
tema enda muutumine sai alguse nägemisest.
Uus Testament tõstab ainulaadselt esile apostel
Pauluse elu ja mõttelaadi, kuid kui lugeda Uut Testamenti eelkõige kui Pauluse
ja algkoguduse ajaloo ülestähendust, jääb meil põhisõnum kahe silma vahele. Uue
Testamendi kirjeldust Pauluse elust ja mõtlemisest ei ole meile antud lihtsalt
ajalooliseks ülestähenduseks. See on meile antud, et saaksime jäljendada seda,
kuidas tema vastas Jeesusele.
Paulus on midagi enamat kui vana-aja inimene. Ta
on prototüüp ja me peaksime oma Jeesuse järgimise eeskujuks võtma tema järgimise.[1]
Paulus on Uue Testamendi silmapaistvaim apostel ja see võimaldab tal olla
prototüübiks mitmel põhjusel:
•
Paulus seisis alguses evangeeliumile vastu. Ta oli algkoguduse vaenlane.
•
Paulus ei olnud näinud ega kohanud Jeesust, nii palju kui me teame.
•
Paulus ei olnud üks Jeesuse kaheteistkümnest jüngrist.
•
Paulus töötas väljaspool Iisraeli, paganate aladel.
Kui võrrelda Pauluse elu Peetruse või Johannese
eluga, siis on tõeliselt kummaline, et Uus Testament räägib nii palju Pauluse
elust. Enamik meist oleks esile tõstnud ühe Jeesuse jüngri, kuid Vaim tõstis
esile Pauluse elu, sest see sarnaneb enamiku meie eludega palju rohkem kui
nende eludega, kes kõndisid koos Jeesusega isiklikult. Jüngritega on raske
samastuda, kuid Paulusega on see palju lihtsam ja seetõttu on ta jäetud meile prototüübiks,
et me teda jäljendaksime.
Pauluse elu on samaaegselt nii ajalooline
ülestähendus selle kohta, kuidas kirik alguse sai, kui ka koguduse elu muster
praeguseks ajaks ning ka eeltähendus sõnumitoojate jaoks, kes ilmuvad esile, et
viia kogudus ajastu lõpul küpsuseni. Tegelikkuses on kogu Apostlite tegude
raamat prototüübiks, eeltähenduseks ajastu lõpu võiduka koguduse jaoks. See on
pilt kirikust minevikus ja pilt sellest, kuhu kirik suundumas on.[2]
Kindlasti on jüngerlus enamat kui Issanda ilu vaatlemine,
kuid vaatlemine oli jüngerluse apostelliku mustri keskne osa. Kui meid
kutsutakse Paulust jäljendama, peame mõistma vaatlemise rolli tema elus ja
missioonis ning see sai alguse tema pöördumisest.
Pauluse kohtumine
Jeesusega
Paulus
oli innukas evangeeliumi vaenlane, kuid äkitselt muutus ta, nähes Jumala au
Jeesuse palges:
Aga Saulus, kes ikka veel paiskas
tapmisähvardusi Issanda jüngrite vastu, läks ülempreestri juurde... Kui ta
oli sinna minemas ja lähenes Damaskusele, välgatas äkitselt taevast tema ümber
valgus ja ta kukkus maa peale maha ja kuulis üht häält, mis talle ütles:
„Saul, Saul, miks sa mind taga kiusad?” Aga tema ütles: „Isand, kes sa
oled?” Ja hääl vastas: „Mina olen Jeesus, keda sa taga kiusad. Kuid tõuse
püsti ja mine linna, seal öeldakse sulle, mida sa pead tegema” (Apostlite teod 9:1, 3–6).
Paulus
oli tark mees, kes tundis Pühakirja väga hästi ja oli teoloogiast läbi imbunud.
Ta pidas kinni isegi „judeo-kristlikest väärtustest” ja tal oli palju ühist
kristlastega, keda ta taga kiusas. Seda silmas pidades on Pauluse esimene
vastus Jeesuse ilule üsna paljastav :
Aga tema ütles: „Isand, kes sa oled?” Ja hääl
vastas: „Mina olen Jeesus, keda sa taga kiusad. (Apostlite teod 9:5)
Paulus
teadis Jumala kohta palju. Ta oli nutikas ja tal oli uskumatu intellektuaalne
võimekus. Lisaks oli teda koolitanud üks oma aja parimaid teolooge ja Paulus
tundis Piiblit palju paremini kui enamik kristlasi.
See erakordne teoloog oleks võinud vabalt pidada
nädalase seminari Jumalast, kuid kui ta nägi Jumalat Jeesuse isikus, tekkis tal
vaid üks küsimus: Kes sa oled? Paulus avastas, et Jumala nägemine on
täiesti erinev teadmistest Tema kohta. Teave, mis Paulusel oli, ei pannud teda
pöörduma, kuid üks ilmutusehetk muutis jäädavalt ja koheselt tema elu.
Pauluse isiklik jüngriks olemine sai alguse
vaatamisest.
Paulus oli tark, haritud ja teadlik, kuid ta
polnud kunagi näinud Jumala ilu Jeesuse palges. See juhtus hetkega – oskuslik
teoloog ei saanud päästetud tänu paremale argumentatsioonile; ta muutus
ootamatult, kui nägi Jumalat Jeesuse isikus.
Kui paljudele inimestele meie kogudustes on
õpetatud teavet Jumala kohta, kuid kui nad tõesti näeksid Jeesuse isikut, võiksid
ka nemad hüüda: „Kes sa oled?“
Kohtumine Jeesusega valdas Paulust, ta langes maha
ja Jeesus avaldas Paulusele veel ühe oma ilu aspekti:
Ja maha kukkudes
kuulis ta häält, mis ütles talle: „Saul,
Saul, miks sa mind taga kiusad?“ (Apostlite teod 9:4)
Esimene
asi, mille Paulus avastas, oli Jeesuse sügav samastumine oma rahvaga; Paulus
oli Jeesust ennast taga kiusanud, kiusates taga tema rahvast. Sõnum oli selge:
kui puudutate Jeesuse rahvast, puudutate Teda. Koguduse valu oli Jeesuse valu ja
Jeesuse kirkus oli koguduse kirkus.[3] Seetõttu oli Pauluse kohtumine Jeesusega
ka kohtumine koguduse auhiilgusega.
Pauluse vastus: „Kes sa oled?“ ei olnud küsimus ainult
Jeesuse, vaid ka koguduse olemuse kohta.
Muudetud kahe
ilmutuse kaudu
Paulus
oli varem kuulnud kõiki teoloogilisi argumente, kuid kui ta nägi Jeesuse ilu,
muutus ta ootamatult. Mees, kes oli olnud Jeesust armastavatele inimestele
kannatuste tekitaja, oli ootamatult valmis taluma tohutuid kannatusi Jeesuse ja
Tema rahva pärast. Pauluse kohtumine oli algus elukestvale püüdlemisele Jeesuse
tundmise poole.
Jeesuse ilu on lõpmatu ja meie jüngriks olemine ei lõpe kunagi. Me ei kasva
kunagi üle vajadusest näha Jumala ilu Jeesuse isikus.
Paulusele anti ka ilmutus Jeesuse rahva ilust.
Paulus kirjutas oma kirjades korduvalt kiriku praegusest ja tulevasest auhiilgusest
ja majesteetlikkusest.[4]
Ta oli nii haaratud koguduse kirkusest, et tal ei jätkunud sõnu kirjeldamaks
seda, mida tulevikus ilmutatakse Jumala rahva kaudu.[5]
Paulusel oli palju kõrgem nägemus koguduse kirkusest kui enamikel kristlastel
ja see kõik sai alguse tema kohtumisest Apostlite tegude 9. peatükis. Jeesuse ja
Tema rahva kirkus murdis Pauluse pikali ja muutis ta täielikult.
Paulus soovib, et me loeksime Apostlite tegude 9.
peatükki ja oleksime hämmastunud Jeesuse ilust ja Tema rahva ilust.
Peame mõlemat sügavalt hindama. Kui meil on üks ilma teiseta, on meil
evangeeliumist mittetäielik ilmutus.
Paulus muutus, nähes Issanda au Jeesuse palges,
nii et ta mõistis, et see oli jüngerluse lähtepunkt.
Pauluse pöördumine tuli ilmutuse kaudu ja see
paljastab midagi olulist: apologeetika, mis kaitseb kristlust, selgitades ja
esitades selle poolt mõistlikke argumente, on küll väärtuslik, kuid see ei ole
meie usu alus. Meie usu aluseks ei ole mõistus, vaid ilmutus. Peaksime teistega
vestlema ja olema valmis selgitama evangeeliumi tõde, kuid tegelikuks pöördumiseks
on vaja ilmutust. See ei ole tavaliselt nii dramaatiline kui Pauluse pöördumine,
kuid inimsüda peab nägema Jeesust Vaimu kaudu, et muutuda.
Jeesuse nägemine ei olnud mitte ainult Pauluse
pöördumise, vaid ka tema teenistuse aluseks. Kui me ära tunneme, millist rolli mängis
nägemine Pauluse elus, saame paremini aru tema manitsusest korintlastele, et
muutumine algab kogukondlikust nägemisest:
Aga meid kõiki, kes me katmata palgega
vaatleme Issanda kirkust peegeldumas, muudetakse samasuguseks kujuks kirkusest
kirkusesse. Seda teeb Issand, kes on Vaim. (2. Korintlastele 3:18)
Järgmises osas näeme, et nägemise kaudu muutumise
kontseptsioon ei saanud alguse Pauluse pöördumisest. Muutumine kogukondliku
vaatlemise kaudu on algusest peale olnud jüngerluse jumalik meetod. See on
iidne mudel, mis on sama vana kui Eedeni aed. Apostlid mõistsid seda ja kasutasid
antud mudelit koguduste ehitamiseks. Peame selle mudeli uuesti avastama[6]
ja uurima, kas oleme ise vaatlemise paradigmast kõrvale kaldunud.
[1] 1. Korintlastele 4:15–16; 11:1;
Efeslastele 5:1; Filiplastele 3:17; 1. Tessalooniklastele 1:6; 2.
Tessalooniklastele 3:9; Heebrealastele 6:12.
[2] Pauluse elu võib vaadelda kui Iisraeli
ajaloo prototüüpi. Piibel ennustab, et pärast pikka sõnakuulmatuse aega toob
Jumal Iisraeli enda juurde tagasi äkilise ilmutuse kaudu Jeesuse isikus. Pärast
seda ilmutust täidab Iisrael Jumala tõotuse ja muutub teistele rahvastele
õnnistuseks.
[3] Ilmselgelt ei võta see Jeesuse
ainulaadsuselt midagi ära, kuid tõstab meie arusaama kogudusest Uue Testamendi lähenemise
tasemele.
[4] Roomlastele 6:5; 8:16–19, 29; 1.
Korintlastele 2:9; 15:49; 2. Korintlastele 3:18; 4:10–11; Efeslastele 2:6;
3:19; 5:27; Koloslastele 1:22, 28.
[5] 1. Korintlastele 2:9.
[6]
Nagu näeme, defineerib
see muster väärtusi, mitte mudeleid. Kogukondliku vaatlemise väljendamiseks on
palju viise.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar